rozmiar czcionki: A | A | A

Polska krajem high-tech. Publikacje na temat Dolnego Śląska w belgijskiej i luksemburskiej prasie

30.12.2014 13:15

„Wrocław jest numerem jeden w Polsce jeśli chodzi o high-tech”, „Dolny Śląsk to ziemia obiecana dla zagranicznych inwestorów i dla produkcji” - w taki sposób opisują nasz region największa w Belgii gazeta "Metro" oraz luksemburski dziennik "Tagelblatt". Dziennikarze, którzy nie kryli zaskoczenia, jakie zrobił na nich poziom życia i rozwoju gospodarczego regionu, odwiedzili Dolny Śląsk pod koniec września br., na zaproszenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego, Ambasady RP w Brukseli oraz Dolnośląskiej Agencji Współpracy Gospodarczej.


Nauka na najwyższym poziomie

Dziennikarze w ciągu kilkudniowej wizyty odwiedzili Wrocławski Park Technologiczny, m.in. Laboratorium i Prototypownię Chemii i Biotechnologii oraz spółkę Apeiron zajmującą się innowacyjnymi rozwiązaniami dla przemysłu w dziedzinie zaawansowanej syntezy organicznej. Luksemburski dziennik "Tagelblatt" opisał Apeiron jako firmę na najwyższym międzynarodowym poziomie, której produktami zainteresowany jest jeden z laureatów nagrody nobla w dziedzinie chemii z 2005 roku.


Wrocławski  Apeiron wielokrotnie był nagradzany i wyróżniany. W 2008 roku zespół spółki wziął udział w prestiżowym konkursie „Intel+Berkeley Technology Entrepreneurship Challenge”, gdzie jako jedyny z Europy znalazł się w gronie 9 finalistów. Rok później firma zakwalifikowała się do finałów „Global Entrepreneurship Competition” dla najbardziej innowacyjnych firm (jako jeden z 20 najwyżej ocenionych innowacyjnych biznesów z całego świata) podczas Światowego Szczytu Innowacji w Barcelonie. Firma zajęła również drugie miejsce w konkursie „Firma Roku Wrocławskiego Parku Technologicznego” oraz  trzecie w krajowym konkursie „Innofirma - Parkowe Orły 2011” organizowanym dla najbardziej innowacyjnych firm zlokalizowanych w parkach technologicznych w Polsce.


Słów uznania dziennik nie krył także dla Techtry, innej ze spółek WPT. Jak podkreśla "Tagleblatt", w firmie pracuje zaledwie pięć osób, które zajmują się niezwykle skomplikowaną i unikatowa produkcją detektorów cząstek elementarnych na potrzeby nauki (CERN, DESY itp.) oraz do nieniszczących badań materiałowych CNDT. Spółka prowadzi też badania wpływu koloidu srebra na bakterie w układach wentylacyjnych i klimatyzacyjnych oraz wpływu promieniowania β na izolacje kości nadprzewodzących.


Specjaliści i malejące bezrobocie

Zagraniczni dziennikarze odwiedzili również Wałbrzyską Specjalną Strefę Ekonomiczną INVEST-PARK, a także Gminę Kobierzyce. Jak podkreśla belgijska gazeta "Metro", powstała w 1997 roku strefa w znaczącym stopniu pomogła złagodzić problem bezrobocia wynikający z upadających wałbrzyskich kopalń. INVEST-PARK to obecnie 7 tys. miejsc pracy, gdzie zatrudnienie znaleźli także byli górnicy, stworzonych m.in. przez globalne firmy: IBM, 3M, Elektrolux czy francuskiego producenta fotelików samochodowych Faurecia. W całej Polsce zakład produkujący głównie dla VW, zatrudnia prawie 6800 pracowników. Na łamach Metra szef Faurecia, Mieczysław Król mówi o znakomicie wyszkolonym personelu każdego szczebla.

Ryszard Pacholik, Burmistrz Kobierzyc w rozmowie z dziennikarzami podkreśla, że przez lata przemian demokratycznych gmina zainwestowała w drogi i telekomunikację, co bardzo się opłaciło. "Nowi inwestorzy szybko przybyli. Najpierw dostawcy motoryzacyjni, producenci elektroniczni, jak LG, a teraz jest Amazon, który będzie zatrudniał stale 4 tys. pracowników, a w czasie wakacji 6 tys.”- dodaje w "Metrze" Ryszard Pacholik. Gazeta wylicza, że koszt godziny tutejszego pracownika wynosi 7,6 Euro wobec 38 Euro w Belgii i  31.3 Euro w Niemczech. Dodaje, że  stawka podatku, to 19% przy 33% stosowanym w Belgii. „Polska gospodarka nie waha się oferować zwolnień podatkowych dla firm, które podejmują się tworzenia nowych miejsc pracy”- podaje "Metro".

Nowa ziemia obiecana

Argumenty te, jak podkreślają belgijscy i luksemburscy dziennikarze, są zachęta dla dużych firm do inwestowania w naszym kraju, szczególnie w rejonie Wrocławia, który jest dobrze połączony z siecią autostrad i znajduje się blisko niemieckiej granicy. Gazeta wskazuje też przywileje dla przedsiębiorstw inwestujących w strefie INWEST -PARK: korzystne odliczenia podatkowe, znakomitą lokalizację, bliskość rynku rosyjskiego i stabilność wynikającą z przynależności Polski do UE. „Dziesięć lat po wejściu do Unii Europejskiej, Polska może być dumna z przemian i poziomu życia. Kraj planuje teraz potwierdzić i udowodnić, że nie jest tylko krajem tanich gruntów i niskich płac.[...] Toyota. LG, Siemenns i inni giganci motoryzacji i elektroniki znaleźli tu nową ziemię obiecaną”- pisze na łamach "Metra" Camille Goret. Dodaje, że ten bezprecedensowy rozwój gospodarczy przyniósł wiele korzyści - dziesiątki tysięcy miejsc pracy, wzrost poziomu życia, wzrost PKB 61% z 10,900 Euro w 2004 roku do 17.500 Euro w roku 2013 (w stosunku do 30.500 Euro w Belgii).

Miasto studentów

Wysoko wykwalifikowanych pracowników, jak pisze luksemburski dziennik "Tagelblatt", dostarcza Dolnemu Śląskowi akademicki Wrocław. W  ponad 630 tysięcznym mieście jest około 135 tysięcy studentów i około 30 wyższych uczelni. Nasz region opisywany jest jako „Dolina Krzemowa w Polsce”. „Połowa studentów Polski jest wykształcona tutaj [...]. Tutaj też studiuje wielu obcokrajowców, co roku uczelnie kończy 35 tys. osób”- podkreślono w "Tagelblatt".


Tajemniczy Książ

Ostatnim punktem wizyty prasowej luksemburskich, belgijskich i francuskich dziennikarzy był  Zamek Książ, który zauroczył nie tylko swoją architekturą i otoczeniem, ale również rozmiarem prac włożonych w odrestaurowanie zabytku. „Książ jest największym pałacem na Dolnym Śląsku. [...] piękny melange od baroku, rokoka i stylu renesansowego, z elementami z XX i XXI wieku. [...]”- pisze "Tagelblatt". W dzienniku wspomniano o tajemniczych podziemiach, trudnych dziejach zamku, jego splądrowaniu w czasie II wojny światowej, jak również opisano obecne wykorzystanie zabytku, po długoletnich i kosztownych remontach.

- Takie wizyty są ważne dla kreowania wizerunku Dolnego Śląska poza granicami Polski - mówi Małgorzata Chalabala z DAWG. - Informacje w tamtejszej prasie, największych dziennikach i magazynach, do tego wrażenia, jakimi osobiście dzielili się nasi goście tzw. marketing szeptany, ma szczególną wartość, jest bardziej wiarygodny, lepiej zapada w pamięć i moim zdaniem często stanowi znacznie lepszą rekomendację niż kosztowne kampanie reklamowe - dodaje Małgorzata Chalabala.

Wizyta prasowa na Dolnym Śląsku zorganizowana została z okazji 10. rocznicy przystąpienia Polski do UE i 25-lecia przemian demokratycznych w Polsce. Dolny Śląsk uznawany za jeden z najbardziej wyjątkowych, dynamicznych i wielowymiarowych regionów Polski, tym razem został wytypowany przez Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Brukseli jako miejsce prezentujące sukces polskich przemian.


Takie postrzeganie naszego regionu jest rezultatem bardzo intensywnej jego promocji prowadzonej przez Regionalne Biuro Województwa Dolnośląskiego w Brukseli, któremu szefuje Pani Ewa Woods. Biuro wzięło na siebie również ciężar współorganizacji i sfinansowania całości przedsięwzięcia.


Efektem wizyty były publikacje prasowe na temat Dolnego Śląska we francuskich, belgijskich i luksemburskich mediach.



-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dolnośląska Agencja Współpracy Gospodarczej Sp. z o.o. zdobyła tytuł Jakość Roku 2014. Spółkę nagrodzono w kategorii USŁUGA, za pakiet usług otoczenia biznesu - informacje, szkolenia i doradztwo.  Agencję doceniono m.in. za projekt budowy Inkubatora Technologicznego wraz z Centrum Innowacji we Wrocławiu, jak również szerokie działania na rzecz MŚP oraz rozwoju gospodarczego regionu. Konkurs organizowany jest przez Fundację Qualitas Europejskie Centrum Promocji Dobrych Praktyk Biznesowych. Partnerami programu są Polskie Centrum Badań i Certyfikacji, KLUB POLSKIE FORUM ISO 9000, Europejska Organizacja Jakości z siedzibą w Brukseli (EOQ) oraz Dziennik Gazeta Prawna i Tygodnik Polityka.

Dolnośląska Agencja Współpracy Gospodarczej sp. z o.o. została powołana na mocy uchwały Sejmiku Województwa Dolnośląskiego i jest spółką ze 100 proc. udziałem samorządu województwa. Jej celem jest prowadzenie aktywnych działań na rzecz wspierania przedsiębiorczości i innowacyjności regionu dolnośląskiego, promocji eksportu, aktywności międzynarodowej dolnośląskich przedsiębiorstw, rozwoju społeczno-gospodarczego regionu, pozyskania zagranicznych inwestorów, rozwoju zasobów ludzkich oraz kształtowania wizerunku Dolnego Śląska za granicą.



Publikacje o Dolnym Śląsku:

Luksemburski dziennik Tagelblatt

Belgijski dziennik Metro