Rozkład jazdy pociągów po konsultacjach
29.04.2010 09:24
W społecznych konsultacjach rozkładu jazdy pociągów na Dolnym Śląsku wzięło udział 118 osób, zgłaszając 146 propozycji. Akcję konsultacyjną przeprowadził w marcu 2010 r. Dział Organizacji i Promocji Transportu w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Dolnośląskiego.
Największe zainteresowanie wzbudziły połączenia w aglomeracji wrocławskiej, m.in. do Jelcza-Laskowic, Oleśnicy, Rawicza, Wołowa i Legnicy. Swoje propozycje przesyłały najczęściej osoby codziennie dojeżdżające do pracy, dla których dobre połączenie poranne i popołudniowe jest niezbędne.
Konsultacje społeczne określiły także duże zainteresowanie trasami turystycznymi, które łączą centralną i zachodnią część województwa z miejscowościami turystycznymi w Sudetach (Szklarska Poręba) i Republice Czeskiej (Trutnov, Jesenik).
Zainteresowanie koleją wykazują mieszkańcy Zagłębia Miedziowego (6 wniosków), jednak na sprawną komunikację kolejową Lubina, Głogowa i Legnicy trzeba poczekać do modernizacji linii.
Kolejnym wnioskiem, jaki wypłynął z konsultacji jest bardzo małe zainteresowanie liniami o słabych parametrach technicznych, czyli tras, które nie były od dawna remontowane, np. odcinek do Kudowy-Zdroju czy Krotoszyna (po jednym zapytaniu). Podobnie sytuacja wygląda w powiatach, które obecnie kolej nie obsługuje, gdyż z tamtych rejonów do Urzędu Marszałkowskiego nie wpłynął żaden wniosek.
Ze wszystkich nadesłanych zapytań za zasadne i możliwe technicznie do uwzględnienia uznano 86. Do dalszej analizy pozostawiono osiem szczególnie złożonych, 21 wniosków otrzymało odpowiedzi odmowne z powodu braku technicznej lub taborowej możliwości ich realizacji, a 31 odrzucono. Wnioski odrzucone dotyczyły złego stanu infrastruktury torowej lub dworców, która nie leży w kompetencji Samorządu, oraz braku kompetencji Urzędu w sprawach połączeń (połączenia dalekobieżne, kwalifikowane i międzynarodowe).
Wszystkich odpowiedzi udzielono z zastrzeżeniem, że „na ostateczny kształt kolejowej oferty przewozowej wpływać będzie szereg czynników, takich jak: wielkość środków finansowych w dyspozycji UMWD, zasoby taborowe i personalne przewoźników, dostępność infrastruktury, jej stan oraz możliwości zapewnienia oferty odpowiedniej do popytu i oczekiwań podróżnych”. Ostateczny kształt rozkładu jazdy poznamy w październiku – listopadzie.