rozmiar czcionki: A | A | A

Panele tematyczne na Kongresie Regionów

31.05.2012 10:16

Partnerstwo publiczno-prywatne oraz kolejowe przewozy pasażerskie to zagadnienia, wokół których koncentrowała się obecność wicemarszałka Jerzego Łużniaka na Kongresie Regionów w Świdnicy.

Wicemarszałek wziął udział w trzech panelach: „Jakie korzyści samorządy mogą wynieść ze stosowania metody PPP? Realizacja inwestycji jako tor przeszkód – jak go skutecznie pokonać?”, „Regionalne i lokalne przewozy pasażerskie: plany transportowe a rozwój kolei” oraz „Dolnośląski program przebudowy dróg wojewódzkich w formule partnerstwa publiczno-prywatnego”.

 

W środowym panelu poświęconym stosowaniu metody PPP w inwestycjach padło wiele ciekawych oraz ważnych deklaracji. Panel rozpoczął się wystąpieniem przedstawiciela Polsko-Brytyjskiej Izby Handlowej, który opowiedział o brytyjskich doświadczeniach ze stosowaniem formuły PPP w publicznych inwestycjach. W Wielkiej Brytanii od połowy lat 90. zrealizowano już blisko 1000 projektów w takim modelu. Skoro udaje się to na wyspach, to dlaczego nie miałoby się to udać nad Wisłą? Wszyscy paneliści zgodzili się, że główną przeszkodą w stosowaniu partnerstwa w Polsce są nieprecyzyjne przepisy, głównie związane z wątpliwościami w zakresie rozliczania tych projektów.  Podobną zgodę paneliści wyrazili w przekonaniu, iż w Polsce brakuje jednego ośrodka, który koordynowałby, nadzorował oraz promował dobre praktyki związane z partnerstwem. Niemniej wola w rozwijaniu formuły partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce jest obecna wśród polskich samorządowców. Rozwiązanie wątpliwości prawnych spowodowałoby odblokowanie inwestycji w tej formule.

 

Punktem wyjścia w panelu poświęconym przewozom regionalnym było przedstawienie nowych rozwiązań prawnych polegających na obowiązku uchwalenia planów transportowych. Wszystkie jednostki samorządu terytorialnego w Polsce są zobowiązanie do opracowania planów. Województwo Dolnośląskie jest obecnie na etapie przygotowywania szczegółowych rozwiązań w zakresie publicznego transportu zbiorowego. Jednakże plany transportowe były jedynie pretekstem do rozważań nad kondycją transportu zbiorowego zarówno w naszym województwie, jak i w całym kraju. Wicemarszałek Jerzy Łużniak podkreślił, iż jego zdaniem główną motywacją dla odbiorców usług transportowych jest czas przejazdu. Im jest on krótszy, im bardziej konkurencyjny dla indywidualnych przejazdów, tym większa szansa na zachęcenie do korzystania z instytucjonalnych środków transportu. Kolejnym ważnym elementem motywującym do zostawiania samochodów w garażu jest stan taboru. Paneliści zgodzili się, iż nie należy mówić o konkurencji w rodzaju świadczenia usług w publicznym transporcie zbiorowym. Z punktu widzenia organizatora publicznego transportu zbiorowego ważne jest rozwijanie kolejowych oraz samochodowych środków transportu, choć warto pamiętać, iż koszt transportu samochodowego jest kilkukrotnie niższy. Dobitnie zabrzmiała teza wicemarszałka Łużniaka, iż jego zdaniem organizator przewozów nie powinien być właścicielem spółek świadczących usługi transportowe.

 

Ostatni panel z udziałem wicemarszałka koncentrował się na zagadnieniach związanych z wojewódzkim programem oddania zarządzania naszymi drogami partnerom prywatnym. Argumentacja leżąca za oddaniem zarządzania drogami jest prosta – biorąc pod uwagę potrzeby inwestycyjne województwa w nowe mosty i obwodnice (obecnie buduje się 3 nowe mosty na Odrze oraz obwodnice 12 miast!), brakuje środków na remonty i utrzymanie istniejących już dróg. W ramach programu partner prywatny przejąłby zarządzanie odcinkiem drogi wojewódzkiej, wyremontowałby ją w pierwszych latach realizacji współpracy, a następnie przez 15 lat (lub nawet więcej – decyzja nie została jeszcze podjęta) zarządzałby drogą, w zamian otrzymując ryczałtowe wynagrodzenie. Tak skonstruowanie warunków zapewnia korzyści obu stronom partnerstwa – województwo zyskałoby sieć wyremontowanych dróg wojewódzkich, partner prywatny natomiast kontrakt na wiele lat, który pozwoli na uniknięcie sezonowej fluktuacji w zarządzaniu firmą. Na początku dyrektor Departamentu Infrastruktury Wiktor Lubieniecki zaprezentował założenia programu oraz podjęte już działania. W 2012 roku, przy aktywnej współpracy Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, planowany jest przetarg na pilotaż programu – odcinek 200 kilometrów. Paneliści zgodzili się, że perspektywa stabilnego wieloletniego kontraktu może być bardzo atrakcyjną perspektywą dla przedsiębiorców.