rozmiar czcionki: A | A | A

O promocji produktów tradycyjnych

28.11.2011 15:58

„Produkty tradycyjne i regionalne w kontekście Europejskiej Sieci Regionalnego Dziedzictwa Kulinarnego Dolny Śląsk” – pod takim hasłem odbyła się dziś we Wrocławiu konferencja mająca na celu promocję regionalnej specyfiki w zjednoczonej Europie. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego reprezentował członek zarządu Włodzimierz Chlebosz.

Od 10 czerwca 2011 r. nasze województwo jest pełnoprawnym członkiem Europejskiej Sieci Dziedzictwa Kulinarnego (Culinary Heritage Europe) realizując tym samym cel rozwoju produkcji i dystrybucji tradycyjnej żywności oraz promocji specyfiki regionalnej
w zjednoczonej Europie. Na początku września tego roku Wydział Obszarów Wiejskich Urzędu Marszałkowskiego zorganizował regionalną edycję konkursu „Nasze Kulinarne Dziedzictwo – Smaki Regionów”. Impreza miała na celu  promocję produktów tradycyjnych i regionalnych.

Jest to konkurs ogólnopolski i w ciągu kolejnych lat jego trwania stworzono dokumentację tradycji kulinarnych ze wszystkich stron i regionów Polski: wywodzącą się z Kresów i Polski Centralnej, z gór
i znad morza, z Ziem Zachodnich i z mniejszości narodowych. Jest to dowód na to, jak bogata jest polska historia kulinarna i jak ważnym jest elementem polskiego dziedzictwa kulturowego. Zwłaszcza na Dolnym Śląsku mamy świadomość tego z jak wielu różnych zakątków Polski wywodzą się nasze kulinarne perełki.

Celem konkursu jest promocja regionalnych produktów oraz przygotowanie ich producentów do uczestniczenia w systemach jakości żywności, zarówno na szczeblu unijnym, jak i krajowym. W Roskilde w Danii niedawno odbyło się Forum Europejskiej Sieci Regionalnego Dziedzictwa Kulinarnego. Dyskutowano nad ulepszeniem marketingowej strony Sieci i zwiększeniem jej rozpoznawalności. Zaproszeni goście odwiedzili m.in. ekologiczną farmę z własnym młynem, organiczną winnicę mikro-browar i przetwórnię owoców i rzepaku.

O członkostwo w Regionalnej Sieci Dziedzictwa Kulinarnego Dolnego Śląska, mogą się  ubiegać przedsiębiorcy z następujących branż:  rolnicy, ogrodnicy, przedsiębiorstwa rybackie;  przetwórcy żywności; restauracje, inne punkty gastronomiczne, obiekty usług hotelarskich; hurtownicy, sprzedawcy detaliczni i stowarzyszenia, które w swoim statucie zakładają promocję produktu tradycyjnego i regionalnego.