rozmiar czcionki: A | A | A

O nowym budżecie Unii Europejskiej

04.12.2012 11:41

Marszałek Rafał Jurkowlaniec oraz Paweł Orłowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego otworzyli dziś konferencję „Dolny Śląsk - Nowa Perspektywa 2014-2020 - Założenia Umowy Partnerstwa”. Podczas spotkania omówiono najważniejsze kierunki rozwoju Dolnego Śląska oraz zmiany związane z podziałem pieniędzy w nowym budżecie Unii Europejskiej. Panel dyskusyjny poświęcony kwestii nowej perspektywy finansowej UE prowadził członek zarządu Jerzy Tutaj.

Budżet unijny na lata 2014-2020 będzie prawdopodobnie ostatnim tak hojnym dla Polski. Sposób podziału funduszy europejskich będzie miał kluczowe znaczenie dla rozwoju Polski i Dolnego Śląska. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego rozpoczyna debatę nad dokumentem, w którym m.in. wskazuje jakie rodzaje inwestycji będą mogły liczyć na dofinansowanie oraz  proponuje nowe programy operacyjne.


Marszałek Jurkowlaniec podczas dzisiejszego wystąpienia mówił o wielkiej roli jaką odegrały pieniądze unijne w rozwoju Dolnego Śląska w latach 2007 – 2013. Marszałek podkreślił również, że projekt Strategii Rozwoju Dolnego Śląska planujący rozwój naszego województwa do roku 2020, stawia sobie cele, które wymagać będą wsparcia z Unii Europejskiej. Wśród strategicznych celów wymienionych w projekcie Strategii znalazła się m.in.: poprawa dostępności transportowej i powiązań wewnętrznych regionu - budowa dróg, modernizacja infrastruktury kolejowej, budowa systemów transportu zbiorowego na terenach aglomeracji, rozwój nowoczesnych usług medycznych w oparciu o wykwalifikowaną kadrę i specjalistyczny sprzęt oraz rozwój turystyki poprzez wykorzystanie walorów krajobrazowych, kulturowych i środowiskowych Dolnego Śląska.

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przedstawiło plany związane z nową perspektywą budżetową UE:
•    Planowany jest m.in. wzrost środków (z Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego) zarządzanych na poziomie regionalnym. Będzie to niemal 60 proc. alokacji na te dwa fundusze, czyli o ok. 20 proc. więcej niż obecnie. To w ramach regionalnych programów operacyjnych będzie oferowane wsparcie np. dla małych i średnich przedsiębiorstw;
•    Znacznie szersze zastosowanie instrumentów finansowych (np. pożyczki, poręczenia), zwłaszcza w obszarze wsparcia dla przedsiębiorców;
•    Fundusze europejskie skoncentrują się na modernizacji kolei, budowie i modernizacji kluczowych połączeń komunikacyjnych, np. autostrad, dróg ekspresowych i głównych dróg krajowych;
•    Wzrosną wydatki na innowacyjność gospodarki;
•    Wdrażanie dwufunduszowych Regionalnych Programów Operacyjnych, tj. współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (inwestycje w infrastrukturę) i Europejskiego Funduszu Społecznego (inwestycje w Szkolenia albo na rozwój własnej firmy);
•    Wsparcie wykraczać będzie poza granice administracyjne, będzie skierowane do obszarów powiązanych ze sobą, dla których zidentyfikowano wspólne szanse i problemy. Przykładowo, pomoc unijna obejmować będzie miasta i ich obszary funkcjonalne (czyli inne samorządy, które są powiązane z miastem – np. mieszkanców dojeżdżających do miasta do pracy);

Wśród gości konferencji „Dolny Śląsk - Nowa Perspektywa 2014-2020 – Założenia Umowy Partnerstwa” był m.in. Paweł Orłowski, podsekretarz Stanu w  Ministerstwie Rozwoju Regionalnego oraz członkowie Komitetów Monitorujący Regionalnych Programów Operacyjnych i POKL w tym: przedstawiciele samorządów oraz partnerów społeczno-gospodarczych.

***


Fundusze unijne na Dolnym Śląsku: W województwie dolnośląskim zawarto umowy o dofinansowanie na kwotę ponad 27,3 mld zł, w tym ponad 13,5 mld zł stanowią środki UE.
•    Najwięcej pieniędzy zainwestowano w obszarze Badania i rozwój technologiczny, innowacje, przedsiębiorczość. Umowy opiewają na 7,3 mld zł, w tym 3,1 mld zł ze środków wspólnotowych (Program Innowacyjna Gospodarka - ok. 1,8 mld zł, Regionalny Program Operacyjny - 959 mln zł, PO IiŚ- 281 mln zł).
•    Drugim co do wielkości obszarem inwestycji jest Transport. Łącznie na realizację projektów związanych z transportem, podpisano umowy na kwotę 6,1 mld zł, w tym 3,3 mld zł pochodzi z funduszy UE.
•    Najwięcej środków z Programu Kapitał Ludzki skierowano na zatrudnienie - 0,66 mld zł ogółem, w tym zdecydowana większość, tj. 0,56 mld zł pochodzi ze środków unijnych.