rozmiar czcionki: A | A | A

Konferencja podsumowująca II etap budowy Bazy Danych Topograficznych

22.11.2012 12:37

Aula im. Jana Pawła II na wrocławskim Uniwersytecie Przyrodniczym gościła dziś konferencję podsumowująca projekt pod nazwą: „Budowa systemu Bazy Danych Topograficznych jako platformy Dolnośląskiego Systemu Informacji Przestrzennej – II etap realizacji”. Konferencję otworzył geodeta województwa Robert Pajkert a gości przywitał członek zarządu Włodzimierz Chlebosz.

Na sali byli obecni również reprezentanci sejmiku województwa, wojewody dolnośląskiego, Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii, starostowie, władze UP – dziekan Wydziału Inżynierii Kształtowania Środowiska i Geodezji oraz prodziekan ds. kierunku geodezja i kartografia, reprezentanci jednostek zarządzających gospodarką wodną, geologią, studenci.

Projekt związany z TBD od początku istnienia był wspierany przez zarząd województwa jako kluczowy dla realizacji wielu celów rozwojowych Dolnego Śląska. Wpisana w Strategię Rozwoju Województwa Dolnośląskiego budowa Dolnośląskiej Infrastruktury Informacji Przestrzennej opiera się w głównej mierze na powstałej Bazie Danych Topograficznych, zapewniającej powszechny i nieograniczony dostęp do informacji przestrzennej.

W ramach II etapu realizacji, od 2009 roku do chwili obecnej, do bazy TBD wprowadzono 297 arkuszy obejmujących obszar 19 dolnośląskich powiatów. Do końca bieżącego roku baza ma ona objąć całe województwo dolnośląskie – w sumie 1112 arkuszy.  Wartość projektu to ponad 6,7 mln zł, z czego 5,3 mln pochodziło ze środków RPO WD na lata 2007-2013. Środki własne województwa stanowiły niemal milion złotych. Zadaniem TBD jest gromadzenie, zarządzanie i udostępnianie danych topograficznych. Mapy są udostępniane w skali 1:10 000 i zawierają m.in.: podział administracyjny, cieki wodne, sieć drogową i kolejową, uzbrojenie terenu, tereny chronione, pokrycie terenu - rodzaj zabudowy, sposób użytkowania terenu – przemysłowy, gospodarczy, itd.

Innowacyjność rozwiązania, jego zaawansowane technologicznie  komponenty oraz łatwość zarządzania czynią je narzędziem, którego potencjalne obszary zastosowania wykraczają szeroko poza geodezję i kartografię urzędową. Potencjalnymi użytkownikami są służby zarządzania kryzysowego, służby mundurowe, podmioty pożytku publicznego czy wreszcie prywatne przedsiębiorstwa.


Dopełnieniem projektu jest uruchomienie serwera internetowego wraz z aplikacjami zapewniającymi możliwość przesyłania, udostępniania i przeglądania danych z różnych rejestrów, a także ich przeszukiwania i uzyskiwania podstawowych informacji o obiektach. Wszystkie dane można uzyskać drogą internetową, a całość funkcjonuje zgodnie z założeniami ustawy o Infrastrukturze Informacji Przestrzennej. Zapraszamy wszystkich do korzystania z bazy TBD i innych map pod adresem: www.diip.dolnyslask.pl