Dworzec Główny odsłoni fotografom swoje tajemnice
31.03.2010 09:58
Już 10 kwietnia wszystkich miłośników fotografii czeka nie lada gratka - fotograficzne pożegnanie dworca Wrocław Główny.
Photo Day to ostatnia okazja do tego, by uwiecznić na fotografiach stary dworzec przed jego modernizacją, która rozpocznie się lada dzień. Miłośnicy fotografii będą mogli poznać zakamarki i tajemnice Dworca Głównego 10 kwietnia w godzinach 10-13.30.
Podczas akcji Photo Day będzie można sfotografować schron przeciwlotniczy pod placem przeddworcowym. Oprócz tego, amatorzy fotografii wejdą do niedostępnego na co dzień tunelu piwnego biegnącego pod peronami, którym to dawniej dostarczano towar do peronowych sklepików.
Do dyspozycji uczestnikom akcji zostanie oddany hall główny dworca, a także znajdująca się nad wejściem głównym od strony ulicy Piłsudskiego dawna „sala posiedzeń zarządu kolei” z pięknym kasetonowym sklepieniem. A to nie koniec atrakcji. Miłośnicy fotografii będą mogli też wejść do zamkniętego wschodniego skrzydła budynku dworca Wrocław Główny i wielu innych równie ciekawych miejsc.
Co ważne, aby wziąć udział w PhotoDay, należy przyjść na dworzec z dowodem osobistym i wydrukowanym oświadczeniem o treści:
"Niniejszym oświadczam, że zostałem poinformowany o tym, że PKP S.A. oraz MMWrocław.pl nie biorą odpowiedzialności za bezpieczeństwo uczestników Photo Daya 8.0. Potwierdzam, że 10 kwietnia 2010 roku wchodzę na teren Dworca Głównego wyłącznie na własne ryzyko.
Zapewniam także, że przy poruszaniu się na terenach administrowanych przez PKP S.A. będę przestrzegał przepisów prawa oraz stosował się do wskazówek gospodarza obiektu."
Dworzec Wrocław Główny to nie tylko miejsce skąd wielu z nas zaczyna swoją podróż pociągiem. To również obiekt o bogatej historii i architekturze. Oprócz tego to miejsce, wokół którego narosło wiele legend miejskich. Opowieści o tajemniczych podziemiach Wrocławia Głównego rozpalają wyobraźnię wrocławian (i nie tylko) od wielu lat. Ta tajemnicza i intrygująca budowla powstawała w latach 1855-1857 według projektu Wilhelma Grapowa w stylu neogotyku Tudorów. Początkowo dzisiejszy hall dworca służył jako hala peronowa. To właśnie stąd odjeżdżały pociągi, a podwyższenie, które do dziś można dostrzec służyło za peron. Hala peronowa, długa na 200 metrów, wraz z budynkiem dworca była w XIX wieku jednym z największych tego typu obiektów w Europie. W tamtych czasach w budynku dworca mieściły się restauracja, poczekalnie: dla VIP-ów (z osobnym korytarzem na peron) oraz I, II i III klasy. Przed wejściem głównym rozciągał się olbrzymi, oparty o założenia ogrodowe plac przeddworcowy.
Na przełomie XIX i XX wieku dynamiczny rozwój miasta i kolei wymusił rozbudowę obiektu. W latach 1899-1904 perony zostały przeniesione na nasyp kolejowy, dzięki czemu powstało pięć peronów przykrytych półokrągłymi nawowymi dachami. Z pierwotnej hali peronowej tory usunięto i od tej pory zaczęła służyć jako hall dworca. W czasie modernizacji obiektu w latach 20. XX wieku na pierwszych czterech peronach ustawiono kamienne kioski.
Projekt pn. „Odtworzenie zabytkowego historycznego kompleksu dworca Wrocław Główny z przebudową kolejowej infrastruktury technicznej" jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Źródło: PKP S.A. Oddział Gospodarowania Nieruchomościami we Wrocławiu.