Dolnośląscy przedsiębiorcy w poszukiwaniu inwestorów ruszyli na Bliski Wschód
14.04.2025 10:01
Z myślą o ekspansji na nowe rynki i zdobyciu inwestorów, dolnośląscy przedsiębiorcy zaprezentowali swoje innowacje na AIM Congress 2025. Podczas misji gospodarczej w stolicy Zjednoczonych Emiratów Arabskich, dolnośląska delegacja, której przewodniczył Jarosław Rabczenko, członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego, spotkała się z przedstawicielami Ambasady PR w Abu Dhabi.
- Obecność na targach AIM w Abu Dhabi to z jednej strony szansa na pozyskania kapitału i nowych kontraktów, a z drugiej strony wspaniała okazja do prezentacji dolnośląskiej oferty gospodarczej. Liczymy, że będzie to kolejny krok w stronę rozwoju naszych firm, a my jako region zostaniemy dostrzeżeni przez cały biznesowy świat, który się tu spotyka - mówi Jarosław Rabczenko, członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego.
AIM Congress to wiodąca platforma inwestycyjna na Bliskim Wschodzie, która gromadzi liderów oraz inwestorów z sektora prywatnego i publicznego. To właśnie nowych źródeł kapitału na targach szukali dolnośląscy przedsiębiorcy.
- Jestem przekonana, że będziemy widzieć efekty tej misji bardzo szybko. Jako region musimy się pokazywać na rynkach zagranicznych. Tym razem jest to rynek arabski, któremu możemy zaoferować bardzo wiele, bo jakość usług dolnośląskich firm od lat jest na bardzo wysokim poziomie - podkreśla Ewa Kocemba, radna Sejmiku Województwa Dolnośląskiego.
– Startupy z Dolnego Śląska mają potencjał, by odnieść tu sukces. Podkreślamy, jednak, że kluczem i podstawą jest dobra strategia wejścia na ten rynek - zaznacza Ben Sassi, zastępca dyrektora departamentu wsparcia eksportu PAIH w Dubaju.
- Wszelkie innowacje i technologie związane z zielonymi energiami są tu bardzo popularne, a Polska z tego słynie. Rośnie też siła polskiego IT w Emiratach. My deklarujemy wsparcie związane z wejściem na rynek oraz kontaktami - dodaje Maciej Białko, szef biura Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu w Dubaju.
Polska znajduje się w pierwszej dziesiątce krajów najczęściej odwiedzanych przez Emiratczyków, a obroty w handlu między krajami systematycznie rosną. W 2024 roku wyniosły 2,2 mld dolarów.
- Emiratczycy są otwarci na nowych partnerów biznesowych, dlatego klimat tutaj sprzyja robieniu wspólnych interesów. Dzięki ogromnej aktywności polskich firm, te wskaźniki wyglądają coraz lepiej - podkreśla Grzegorz Gawin, Szefa Misji w Ambasadzie RP w Abu Dhabi.
- Polskie firmy stają się coraz bardziej rozpoznawalne na arenie międzynarodowej, dlatego nasza obecność tutaj jest oczywista. Chcemy, żeby dolnośląscy przedsiębiorcy mogli nawiązywać kolejne partnerstwa - dodaje Magdalena Brodowska, radna Sejmiku Województwa Dolnośląskiego.
Jedną z firm obecnych na targach AIM w Abu Dhabi był startup Neural Sp. z o.o., który stworzył system umożliwiający automatyczne wykrywanie niebezpiecznych zdarzeń w przestrzeni miejskiej i wspierający działania służb porządkowych. System oparty na sztucznej inteligencji o nazwie Netwatch funkcjonuje już m.in. w Oławie, a jego twórcy planują dalszy rozwój o funkcje zarządzania ruchem i bezpieczeństwem mieszkańców.
- Dla początkującej firmy bycie na takich targach to ogromna możliwość, która daje szansę poznania inwestorów. Partnerzy, których tu spotkamy są otwarci na innowacje i potrzebują rozwiązań z sektora „smart city”. Chcemy znaleźć potencjalnych kontrahentów i widzimy już pierwsze możliwości - podkreśla Paweł Narolski z Neutral Sp. z o.o.
Misja w stolicy Zjednoczonych Emiratów Arabskich podczas AIM Congress to kolejny wyjazd w ramach unijnego projektu Gong Global 4.0 - Internacjonalizacja dolnośląskich przedsiębiorstw. W tym roku na przedsiębiorców czeka jeszcze co najmniej kilkanaście misji gospodarczych w tym m.in. Viva Technology w Paryżu, Expand North Star w Dubaju i TechCrunch w San Francisco.
Szczegóły dotyczące wyjazdów można znaleźć w zakładce Współpraca z Zagranicą na stronie umwd.dolnyslask.pl.