rozmiar czcionki: A | A | A

Odbudowa po powodzi: Interwencyjne świadczenia finansowe dla poszkodowanych przedsiębiorców

09.10.2024 11:54

W odpowiedzi na poważne zjawiska powodziowe, które dotknęły wiele regionów, władze podjęły decyzję o wprowadzeniu świadczenia interwencyjnego, mającego na celu wsparcie przedsiębiorców w kontynuacji działalności gospodarczej po wystąpieniu strat.


Kto może ubiegać się o pomoc?


Świadczenie interwencyjne przysługuje przedsiębiorcom, którzy spełniają następujące kryteria:


       1. Prowadzą działalność gospodarczą, aktywną na dzień 16 września 2024 r.

       2. Ponieśli straty materialne w wyniku powodzi, w tym zniszczenie składników majątkowych.


Warunki uzyskania wsparcia


Przedsiębiorcy ubiegający się o świadczenie zobowiązani są do:


  1. Udokumentowania poniesionych szkód.
  2. Zapewnienia kontynuacji działalności przez okres minimum 6 miesięcy po otrzymaniu świadczenia.
  3. Utrzymania poziomu zatrudnienia przez 6 miesięcy od daty przyznania wsparcia.


Wysokość świadczenia


Maksymalna kwota świadczenia nie może przekraczać rzeczywistej wartości poniesionej straty, z zastrzeżeniem, że nie może ona być wyższa niż 1 000 000 zł. W przypadku braku ubezpieczenia możliwe jest uzyskanie 75% wnioskowanej kwoty świadczenia.


Procedura składania wniosków


Wnioski o przyznanie świadczenia interwencyjnego można składać od 5 października 2024 r. do 16 marca 2025 r. Wnioski przyjmowane są zarówno w formie elektronicznej za pośrednictwem PUE/eZUS, jak i w formie papierowej w placówkach Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.


Wnioski dostępne na stronie: https://www.zus.pl/-/%C5%9Awiadczenie-interwencyjne?redirect=%2Fbaza-wiedzy%2Fbiezace-wyjasnienia-komorek-merytorycznych%2Ffirmy


Wymagane dokumenty


Wniosek powinien zawierać kwotę wnioskowanego świadczenia oraz szczegółową dokumentację potwierdzającą poniesione straty, w tym oszacowanie szkód.


Informacja o decyzji


Decyzje dotyczące przyznania świadczenia będą dostępne na koncie PUE/eZUS lub przesyłane na wskazany adres korespondencyjny. W przypadku wydania negatywnej decyzji przysługuje prawo do wniesienia odwołania.


Kontakt


Szczegółowe informacje dotyczące procedury składania wniosków oraz wsparcia można uzyskać w lokalnych placówkach Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub pod numerami telefonów: 33 825 31 34 i 76 876 45 76.



Wszelkie informacje na temat świadczenia interwencyjnego są zawarte w Ustawie z dnia 1 października 2024 r. dotyczącej pomocy powodziowej.



Strona źródłowa: https://www.zus.pl/-/%C5%9Awiadczenie-interwencyjne?redirect=%2Fbaza-wiedzy%2Fbiezace-wyjasnienia-komorek-merytorycznych%2Ffirmy