rozmiar czcionki: A | A | A

Prawo UE bardziej przystępne, prostsze i tańsze - podsumowanie osiągnięć

14.10.2014 13:07

Komisja podsumowuje dziś swoje działania na rzecz stworzenia przepisów prawnych, które byłyby bardziej przystępne, prostsze i tańsze. Na konferencji „Inteligentne regulacje w UE - Bazując na solidnych podstawach” politycy, zainteresowane podmioty i eksperci przeanalizują osiągnięcia i pozostające wyzwania w dziedzinie inteligentnych regulacji, zmniejszenia obciążenia administracyjnego i skuteczniejszego wdrożenia prawodawstwa UE. Z tej okazji dr Edmund Stoiber, przewodniczący Grupy Wysokiego Szczebla Niezależnych Partnerów ds. Obciążeń Administracyjnych, doradzającej Komisji od 2007 r., przekaże Przewodniczącemu José Manuelowi Barroso końcowe sprawozdanie sporządzone przez grupę.

Przewodniczący Barroso stwierdził: „Od początku mojej pierwszej kadencji traktowałem inteligentne regulacje jako priorytet Komisji. Kluczowe dla wiarygodności Unii Europejskiej jest skupienie działań UE na kwestiach, które najlepiej rozwiązać na poziomie europejskim, przy jednoczesnym dążeniu do tego, aby prawo UE było bardziej przystępne, prostsze i tańsze. Inteligentne regulacje są także decydującym elementem wpływającym na pobudzenie wzrostu gospodarczego i zatrudnienia w Europie, a w ostatnim dziesięcioleciu nie szczędziliśmy wysiłków, by tak się stało. Myślę, że możemy czuć się dumni z naszych osiągnięć z tego okresu, które są niczym innym jak dowodem na to, że w Komisji nastąpiła rzeczywista zmiana kultury pracy. Nasz sukces zależy przede wszystkim od tego, czy zbieżne będą dążenia i ambicje Parlamentu Europejskiego i państw członkowskich. Pragnę podziękować Edmundowi Stoiberowi i jego grupie wysokiego szczebla za nieoceniony wkład w postaci licznych opinii, sprawozdań i zaleceń. W pracy nad dalszym wdrażaniem programu inteligentnych regulacji następna Komisja będzie mogła się oprzeć na bardzo solidnych podstawach”.

Dr Edmund Stoiber dodał: „Po siedmiu latach pracy społecznej mogę wyciągnąć pozytywne wnioski: osiągnęliśmy o wiele więcej, niż się spodziewałem, a nasz cel dotyczący oszczędności przekroczyliśmy o ponad 33 miliardy euro. Największym sukcesem jest jednak zmiana myślenia: przewodniczący Barroso zerwał z pielęgnowanym od dziesięcioleci przekonaniem, zgodnie z którym każdy, nawet najbardziej szczegółowy przepis UE jest z założenia dobry dla integracji europejskiej. Rozpoczęliśmy nowy proces, a zadaniem nowej Komisji będzie jego kontynuowanie i wzmacnianie. Nalegam, aby rozpatrzyć propozycje mojej grupy i przełożyć je na rzeczywiste rozwiązania. Tylko w ten sposób będzie można dotrzymać złożonych podczas ostatnich wyborów europejskich obietnic zbudowania Europy bez biurokracji i bliskiej obywatelom”.

Pięć największych osiągnięć działań Komisji Europejskiej na rzecz inteligentnych regulacji:
- Komisja skupiła swoje działania na odpowiednich priorytetach. Kierując się mottem przewodniczącego Barroso „przykładać wielką wagę do wielkich spraw, a małą – do mniej istotnych” Komisja przedłożyła wnioski dotyczące kluczowych wyzwań politycznych, z którymi musiała się zmierzyć Europa: przepisów w sprawie regulacji i nadzorowania rynków finansowych, wzmocnionego paktu stabilności i wzrostu, nowej koordynacji polityk gospodarczych w ramach semestru europejskiego, strategii wzrostu gospodarczego „Europa 2020”, ambitnych wniosków w sprawie klimatu i energii, poprawy wzajemnych połączeń na jednolitym rynku oraz zakończenia ich tworzenia, wspólnego europejskiego systemu azylowego, nowoczesnego budżetu UE na lata 2014-2020, ukierunkowanego na wzrost gospodarczy i zatrudnienie, porozumień o handlu i inwestycjach, wsparcia dla Ukrainy itp.
- Przygotowując wnioski, Komisja dopilnowała, aby przestrzegano zasad inteligentnych regulacji. Usprawniła również instrumenty temu służące: systematycznie prowadzone są konsultacje z zainteresowanymi stronami, oceny skutków i oceny ogólne, które przyczyniają się do kształtowania polityki w oparciu o dostępne informacje. Każdemu wnioskowi o znaczących skutkach towarzyszy ocena skutków, w której przedstawione są różne warianty strategii i ich potencjalne skutki gospodarcze i społeczne oraz ich potencjalny wpływ na środowisko. Od 2007 r. sporządzono ponad 680 ocen skutków. Aby wyniki oceny były bardziej dostępne, publikowane jest również liczące dwie strony streszczenie oceny skutków. Powołana przez Komisję Rada ds. Ocen Skutków gwarantuje niezależną ocenę i kontrolę jakości. W ciągu ostatnich dwóch lat organ ten odesłał ponad 40 proc. projektów ocen skutków do poprawy przez właściwe służby. Komisja przedłużyła okres konsultacji z zainteresowanymi stronami z 8 do 12 tygodni, a w ostatnim roku konsultowała takie kwestie jak: wytyczne dotyczące oceny, ocena skutków oraz konsultacje z zainteresowanymi stronami. Ponadto Komisja, za pośrednictwem stałych konsultacji online, zwraca się również z apelem do obywateli i przedsiębiorstw o pomoc w określeniu obszarów, w których można zmniejszyć obciążenie regulacyjne oraz uprościć przepisy prawne. Od 2010 r. Komisja stopniowo stosuje zasadę „najpierw oceniaj”, aby zagwarantować, że jej wnioski będą poparte ocenami ex post polityki.

Od 2012 r. program Komisji REFIT na rzecz sprawności i wydajności regulacyjnej jest głównym elementem wszystkich działań w zakresie inteligentnych regulacji. Na podstawie systematycznego przeglądu dorobku prawnego UE w ramach tego programu określono około 200 konkretnych działań, obejmujących wnioski o uproszczenie przepisów i zmniejszenie obciążenia, uchylenia przepisów, które nie mają już racji bytu, cofnięcia wniosków, w przypadku których nie wyrażono zgody w Parlamencie lub Radzie, oraz oceny obszarów polityki w celu zidentyfikowania dalszych możliwości uproszczenia przepisów i zmniejszenia obciążenia, nie podważając tym samym ochrony interesu publicznego. Ogólnie od 2005 r. Komisja uchyliła ponad 6100 aktów prawnych i wycofała prawie 300 wniosków. W ramach programu REFIT Komisja zobowiązała się również, że będzie przedkładała wnioski legislacyjne jedynie wtedy, gdy będzie można dowieść, że przynoszą one korzyści na poziomie UE. Ma to na przykład miejsce w przypadku wniosków dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy dla fryzjerów albo wniosków w sprawie schorzeń układu mięśniowo-kostnego, które są obecnie poddawane pełnej ocenie pod kątem ich wartości dodanej na poziomie UE. W corocznej tablicy wyników REFIT oceniany jest postęp we wszystkich obszarach polityki dla każdego działania REFIT.

Przekroczono cel dotyczący zmniejszenia o 25 proc. obciążeń administracyjnych w trzynastu obszarach priorytetowych określonych w ramach Programu działań na rzecz zmniejszenia obciążeń administracyjnych. Przy wsparciu Grupy Stoibera inicjatywy zaproponowane przez Komisję i przyjęte przez współprawodawcę doprowadziły do szacowanego zmniejszenia o ok. 27 proc., co stanowi ponad 33,4 mld euro oszczędności dla przedsiębiorstw rocznie. Obejmuje to 18,8 mld euro oszczędności na wystawianiu faktur oraz 6,6 mld euro oszczędności na skutek zmiany wymogów dotyczących rocznych sprawozdań finansowychi.

Komisja stosuje zasadę „najpierw myśl na małą skalę”, mając na uwadze wpływ przepisów prawnych na małe i średnie przedsiębiorstwa. W uzasadnionych przypadkach w miarę możliwości stosowane są zwolnienia dla MŚP oraz łagodniejsze podejście do wymogów prawnych. Dzięki procesowi konsultacji dotyczącym dziesięciu najbardziej obciążających regulacji małe i średnie przedsiębiorstwa miały możliwość wyrażenia swoich największych obaw dotyczących obciążeń regulacyjnych. Za pośrednictwem programu REFIT przeprowadzono rozległe działania następcze, na przykład obniżono opłaty rejestracyjne w ramach REACH (prawodawstwo dotyczące chemikaliów) dla MŚP o 35 proc.-95 proc., uproszczono procedury zwrotu podatku VAT, ograniczono wymogi formalne uczestnictwa w procedurze udzielania zamówień publicznych itd.

Kontekst:
Konferencja odbędzie się w godz. 10.00-13.00 w budynku Charlemagne, 170 Rue de la Loi/Wetstraat, Bruksela. Wstęp wyłącznie dla zarejestrowanych uczestników.

Konferencja prasowa przewodniczącego Barroso i dr Stoibera odbędzie się o godz. 12.45 w strefie VIP budynku Berlaymont (200, Rue de la Loi/Wetstraat, Bruksela). Będzie ona transmitowana na żywo na portalu Europa i na stronie internetowej konferencji.

Dodatkowe informacje:
Strona internetowa konferencji
Strona internetowa dotycząca inteligentnych regulacji (w tym REFIT i oceny skutków)
Najczęściej zadawane pytania dotyczące „grupy Stoibera” i jej sprawozdania końcowego


Źródło: serwis prasowy Komisji Europejskiej