rozmiar czcionki: A | A | A


Targi Natura Food 2012

18.10.2012 10:04

Jubileuszowe V Targi Naturalnej Żywności Natura Food odbyły się w dniach 12-14 października 2012 roku w Łodzi.

Jako najważniejsze targi żywności ekologicznej oraz regionalnej w Polsce kierowane są nie tylko do dystrybutorów produktów rolnictwa ekologicznego, właścicieli ekosklepów, czy lokali gastronomicznych, przetwórców i producentów ekożywności oraz produktów tradycyjnych, ale również do konsumentów żywności wysokiej jakości o znanym pochodzeniu. Tereny targów łódzkich zgromadziły przedstawicieli wszystkich liczących się firm na rynku żywności naturalnej i tradycyjnej, a ciekawa i bogata oferta przyciągnęła wielu klientów, konsumentów, a także kontrahentów.

 

Na stoisku Dolnego Śląska, zorganizowanego w ramach Planu Działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich swoją ofertę zaprezentowali:
- Grupa Producentów Ekologicznych Dolina Gryki sp. z o.o.; Austropol sp. z o.o. Gryka, kasza gryczana biała i palona, mąka gryczana, łuski gryki, pszenica orkisz, płatki orkiszowe, mąka orkiszowa, pestki dyni oleistej, owies, nasiona koniczyny i tymotki, siano i inne produkty rolnictwa ekologicznego, rozprowadzane przez Austropol pochodzą z gospodarstw rodzinnych jak również z współpracujących z firmą gospodarstw ekologicznych. Gospodarstwa rolne tworzące firmę to ponad 500 ha ziemi położonej w Kotlinie Kłodzkiej w otulinie Śnieżnickiego Parku Krajobrazowego oraz na obszarze NATURA 2000. Austropol posiada certyfikaty od roku 2003, a jedno z gospodarstw uzyskało w 2011 roku aprobatę BIO SUISSE. Na podstawie pozwolenia Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Roślin i Nasiennictwa we Wrocławiu wytwarzany jest i wprowadzany w obrót kwalifikowany materiał siewny traw i roślin motylkowych między innymi koniczyny, lucerny i tymotki. Gospodarstwo zajęło w tym roku  II miejsce w konkursie na najlepsze gospodarstwo ekologiczne na Dolnym Śląsku w kategorii „gospodarstwo towarowe”.
- Kozia Łąka – ekologiczny ser łomnicki posiada wyjątkowe cechy i właściwości, które wynikają ze stosowania tradycyjnych metod produkcji. Produkowany jest z surowego mleka koziego, często z dodatkiem naturalnych ziół i przypraw, takich jak czosnek, kminek, czarnuszka, kozieradka, lubczyk czy oregano. Chałwa serowa, która powstaje w trakcie karmelizacji serwatki, ma niespotykany intensywny słodko-kwaśny smak z nuta orzechową.
- Dolnośląski Związek Pszczelarzy – Miód wrzosowy jest stosunkowo rzadko występującą i najmniej popularną odmianą miodu. Wyróżnia się barwą jasnobrunatną o odcieniu czerwonawym, a przede wszystkim galaretowatą konsystencją. Ma słabo wyczuwalny, z czasem zanikający zapach kwiatu wrzosu i przyjemny, lekko gorzkawy smak. Ze względu na swoje wyjątkowe cechy, wynikające z położenia pożytków, miód Wrzosowy z Borów Dolnośląskich uzyskał w 2008 r. ochronę nazwy w systemie europejskim jako Chronione Oznaczenie Geograficzne.
- Maciejowy Sad z Lutyni – producent soku jabłkowego z Lutyni zaskoczył wszystkich oryginalnym połączeniem smaków np. soku jabłkowego z selerem czy buraczkiem, rabarbarem bądź aronią. Soki produkowane są aż w 14 smakach, tłoczone na zimno, pasteryzowane, bez dodatku wody, cukru i konserwantów. To właśnie tłoczony sok jabłkowy z Lutyni został wybrany przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi jako jeden z produktów, które pod hasłem „Polska Smakuje” promowały polską żywność na  Mistrzostwach Europy w Piłce Nożnej.
- Abditus sp. z o.o. – Likier karkonoski nawiązuje do 200-letnich tradycji regionu w zakresie produkcji likierów typu staniszowskiego. W 1810 r. w karkonoskiej wsi Staniszów opracowano recepturę likieru ziołowego z dodatkiem soku z jagód i innych owoców leśnych. Produkcję likieru przeniesiono w 1868 roku do karkonoskiej wsi Kunice koło Jeleniej Góry produkcja odbywała się również w karkonoskiej wsi Malinnik koło Jeleniej Góry. Dzisiaj Likier Karkonoski dla turystów odwiedzających Karkonosze stanowi pamiątkę z wypraw górskich, a dla lokalnej społeczności jest wizytówką regionu i powodem do dumy.

 

Stoisko Dolnego Śląska cieszyło się dużym uznaniem wśród producentów oraz konsumentów. Impreza miała charakter biznesowy oraz stanowiła platformę do wymiany poglądów między podmiotami funkcjonującymi na polskim rynku produktów wysokiej jakości.