W Departamencie Spraw Społecznych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego
z dniem 4 grudnia 2024 r., powstał Wydział Integracji Społecznej.
Do zadań powyższego Wydziału należy w szczególności:
1) udzielanie wsparcia merytorycznego podmiotom realizującym zadania objęte wojewódzkimi programami dotyczącymi środowiska osób z niepełnosprawnościami;
2) określenie potrzeb w zakresie środków finansowych na realizację wojewódzkich zadań dotyczących osób zagrożonych wykluczeniem społecznym ze względu na niepełnosprawność;
3) realizacja zadań w zakresie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych m.in.:
a) dofinansowanie robót budowlanych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, dotyczących obiektów służących rehabilitacji, w związku z potrzebami osób niepełnosprawnych, z wyjątkiem rozbiórki tych obiektów,
b) dofinansowanie kosztów tworzenia i działania zakładów aktywności zawodowej,
c) zlecanie zadań organizacjom pozarządowym w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych,
d) opiniowanie wniosków o wpis do rejestru ośrodków przyjmujących grupy osób na turnusy rehabilitacyjne;
4) obsługa Wojewódzkiej Społecznej Rady ds. Osób Niepełnosprawnych;
5) realizacja zadań finansowanych z budżetu Województwa Dolnośląskiego pod nazwą:
a) Dolny Śląsk bez barier,
b) Działalność zakładów aktywności zawodowej na Dolnym Śląsku,
c) Niezależne życie,
d) Dolnośląski Fundusz Wsparcia,
e) Obsługa Wojewódzkiej Społecznej Rady ds. Osób Niepełnosprawnych;
6) wspieranie turystyki społecznej i osób z niepełnosprawnościami;
7) przygotowywanie i rozliczanie umów wynikających z zadań realizowanych przez Wydział;
8) przygotowanie dyspozycji wypłat środków finansowych z zakresu realizowanych umów;
9) współpraca z organami administracji rządowej i samorządowej, organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami ekonomii społecznej w działaniach na rzecz osób niepełnosprawnych;
10) pozyskiwanie środków zewnętrznych na realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób z niepełnosprawnościami;
11) przygotowywanie materiałów i projektów uchwał Sejmiku i Zarządu z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób z niepełnosprawnościami realizowanych na poziomie województwa;
12) opracowywanie niezbędnych dokumentów w zakresie planowania i realizacji budżetu dotyczących zadań Wydziału;
13) współpraca z właściwymi merytorycznie i finansowo Komisjami Sejmiku Województwa;
14) inicjowanie i wskazywanie zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób z niepełnosprawnościami m.in. w odpowiednich programach i dokumentach strategicznych Województwa;
15) przygotowywanie zapotrzebowania na środki PFRON i sporządzanie sprawozdań z rozliczeń tych środków;
16) prowadzenie sprawozdawczości z zakresu realizowanych zadań;
17) prowadzenie działań informacyjnych i promocyjnych z zakresu realizowanych zadań;
18) współpraca przy ustanawianiu patronatów Marszałka Województwa w zakresie dotyczącym środowiska osób z niepełnosprawnościami;
19) współpraca z innymi komórkami merytorycznymi Urzędu;
20) współpraca z Wojewódzką Społeczną Radą ds. Osób Niepełnosprawnych i Dolnośląskim Komitetem Rozwoju Ekonomii Społecznej;
21) prowadzenie podstrony www Wydziału na stronie internetowej Urzędu;
22) promowanie w mediach społecznościowych działań na rzecz środowiska osób z niepełnosprawnościami.