rozmiar czcionki: A | A | A

Wydział Integracji Społecznej

 

W Departamencie Spraw Społecznych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego
z dniem 4 grudnia 2024 r., powstał Wydział Integracji Społecznej.

Do zadań powyższego Wydziału należy w szczególności:

1) udzielanie wsparcia merytorycznego podmiotom realizującym zadania objęte wojewódzkimi programami dotyczącymi środowiska osób z niepełnosprawnościami;

2) określenie potrzeb w zakresie środków finansowych na realizację wojewódzkich zadań dotyczących osób zagrożonych wykluczeniem społecznym ze względu na niepełnosprawność;

3) realizacja zadań w zakresie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych m.in.:

a)    dofinansowanie robót budowlanych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, dotyczących obiektów służących rehabilitacji, w związku z potrzebami osób niepełnosprawnych, z wyjątkiem rozbiórki tych obiektów,

b)    dofinansowanie kosztów tworzenia i działania zakładów aktywności zawodowej,
c)    zlecanie zadań organizacjom pozarządowym w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych,
d)    opiniowanie wniosków o wpis do rejestru ośrodków przyjmujących grupy osób na turnusy rehabilitacyjne;


4)    obsługa Wojewódzkiej Społecznej Rady ds. Osób Niepełnosprawnych;


5)    realizacja zadań finansowanych z budżetu Województwa Dolnośląskiego pod nazwą:
a)    Dolny Śląsk bez barier,
b)    Działalność zakładów aktywności zawodowej na Dolnym Śląsku,
c)    Niezależne życie,
d)    Dolnośląski Fundusz Wsparcia,
e)    Obsługa Wojewódzkiej Społecznej Rady ds. Osób Niepełnosprawnych;


6)    wspieranie turystyki społecznej i osób z niepełnosprawnościami;


7)    przygotowywanie i rozliczanie umów wynikających z zadań realizowanych przez Wydział;


8)    przygotowanie dyspozycji wypłat środków finansowych z zakresu realizowanych umów;


9)    współpraca z organami administracji rządowej i samorządowej, organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami ekonomii społecznej w działaniach na rzecz osób niepełnosprawnych;


10)    pozyskiwanie środków zewnętrznych na realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób z niepełnosprawnościami;


11)    przygotowywanie materiałów i projektów uchwał Sejmiku i Zarządu z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób z niepełnosprawnościami realizowanych na poziomie województwa;


12)    opracowywanie niezbędnych dokumentów w zakresie planowania i realizacji budżetu dotyczących zadań Wydziału;


13)    współpraca z właściwymi merytorycznie i finansowo Komisjami Sejmiku Województwa;


14)    inicjowanie i wskazywanie zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób z niepełnosprawnościami m.in. w odpowiednich programach i dokumentach strategicznych Województwa;


15)    przygotowywanie zapotrzebowania na środki PFRON i sporządzanie sprawozdań z rozliczeń tych środków;


16)    prowadzenie sprawozdawczości z zakresu realizowanych zadań;


17)    prowadzenie działań informacyjnych i promocyjnych z zakresu realizowanych zadań;


18)    współpraca przy ustanawianiu patronatów Marszałka Województwa w zakresie dotyczącym środowiska osób z niepełnosprawnościami;


19)    współpraca z innymi komórkami merytorycznymi Urzędu;


20)    współpraca z Wojewódzką Społeczną Radą ds. Osób Niepełnosprawnych i Dolnośląskim Komitetem Rozwoju Ekonomii Społecznej;


21)    prowadzenie podstrony www Wydziału na stronie internetowej Urzędu;


22)    promowanie w mediach społecznościowych działań na rzecz środowiska osób z niepełnosprawnościami.