rozmiar czcionki: A | A | A

Finansowanie gminnych programów przeciwdziałania przemocy w rodzinie - stanowisko PARPA

20.10.2010 13:24

Stanowisko Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w sprawie finansowania gminnych programów przeciwdziałania przemocy w rodzinie ze środków pochodzących z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.

Zgodnie z brzmieniem art. 18[2] ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473 ze zm.) „Dochody z opłat za zezwolenia wydane na podstawie art. 18 lub art. 18[1] oraz dochody z opłat określonych w art. 11[1] wykorzystywane będą na realizację gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz Gminnych Programów, o których mowa w art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii, i nie mogą być przeznaczane na inne cele.” Zapis ten nie pozostawia żadnych wątpliwości co do tego, ze działania realizowane w ramach gminnego programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie, przyjmowanego na podstawie art. 6 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.U. Nr 180, poz. 1493 ze zm.) nie mogą być finansowane ze środków pochodzących z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych. Zadania realizowane w ramach obu programów mają inne źródła finansowania. Należy także podkreślić, iż dochody z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych ustawodawca określa „dodatkowymi” środkami na profilaktykę i rozwiązywanie problemów alkoholowych (art. 11[1]).

Warto zwrócić uwagę na fakt, że ustawodawca chcąc włączyć do obszaru zadań finansowanych z dochodów z opłat za zezwolenia wydane na podstawie art. 18 lub art. 18[1] oraz dochody z opłat określonych w art. 11[1] gminne programy przeciwdziałania narkomani dokonał stosownej nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi i umieścił gminne programy przeciwdziałania narkomanii obok gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych wskazując wspólne źródło ich finansowania.

Jakkolwiek art. 4[1] ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi wśród zadań własnych gminy z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych wymienia udzielanie pomocy rodzinom w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie – co oznacza, iż w ramach gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych mogą być realizowane i finansowane zadania z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie - nie powinno to prowadzić do wniosku, iż gminny program przeciwdziałania przemocy w rodzinie może być częścią w/w programu. Oba dokumenty – gminny program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz gminny program przeciwdziałania przemocy w rodzinie - posiadają odrębne podstawy prawne.