Samorząd chce przejąć linie kolejowe od PKP
04.10.2018 16:05 16:05
Samorząd Województwa Dolnośląskiego zamierza przejąć od PKP ponad 20 odcinków linii kolejowych w regionie. Te dziś zdegradowane i nieużywane trasy, zdaniem władz województwa, mogą już wkrótce zmienić się w trasy, po których regularnie kursować będą połączenia regionalnego przewoźnika kolejowego. Tym samy zdecydowanie poprawi się cały system komunikacji na Dolnym Śląsku, mieszkańcy zyskają nowe połącznia do pracy, szkoły czy do miejsc wypoczynku, a turyści łatwiejszy dojazd do wielu turystycznych atrakcji w naszym regionie. O szczegółach na czwartkowej konferencji prasowej mówili: marszałek Cezary Przybylski, członek zarządu Jerzy Michalak, radni Patryk Wild i Julian Golak, burmistrz Karpacza Radosław Jęcek oraz sekretarz miasta Złotoryja Włodzimierz Bajoński.
cSamorząd województwa gotowy jest przejąć linie na własność w oparciu o wspólne ustalenia z PKP S.A. i PKP PLK. W sumie to 22 odcinaki tras w różnych częściach regionu.
„Jesteśmy zdecydowani przejąć te linie. Chcemy je wyremontować i ponownie wykorzystać. Mamy najlepszego w Polsce przewoźnika regionalnego - Koleje Dolnośląskie, który znakomicie się rozwija i tylko w 2017 roku przewiózł blisko 10 mln pasażerów. Ta liczba z roku na rok rośnie i to jest najlepszy dowód na to, że koleje powinny rozszerzać swoją ofertę, bo takie są oczekiwania i potrzeby mieszkańców. Są przez nich coraz chętniej wykorzystywanym środkiem transportu. To jest dla nas naturalne wyzwanie, które podejmujemy, i które chcemy zrealizować" – mówił po czwartkowej konferencji prasowej marszałek Cezary Przybylski.
Samorząd oczekuje równocześnie zapewnienia finansowania dla tego przedsięwzięcia z Funduszu Kolejowego proporcjonalnie do długości zarządzanej sieci kolejowej.
„Te nowo przejęte linie będą uzupełnieniem dla obecnie funkcjonującej sieci w obszarach o dużym potencjalne przewozowym w ruchu regionalnym. Są to też linie o charakterze lokalnym służące obsłudze wielu dolnośląskich miast dziś zupełnie pozbawionych kolei. Korzystać z nich będą mogli przewoźnicy towarowi zwłaszcza producenci kruszyw, ale również turyści. Przejęcie kolejnych linii pozwoli na uruchomienie przewozów kolejowych. Połączenia bezpośrednie z Wrocławiem otrzymają stolice 4 powiatów, czyli Kamienna Góra, Lwówek Śląski, Góra i Złotoryja, oraz 13 innych miast i kilka gmin o łącznej populacji ponad 225 tysięcy Dolnoślązaków" - wyjaśnia radny wojewódzki Patryk Wild.
„Uważam, też, że przejęcie i uruchomienie tych linii będzie miało fundamentalny wpływ na dalszy rozwój turystyki w regionie. Chcemy zapewnić odpowiedni dojazdu do naszych atrakcji turystycznych. Dzięki przejęciu zaproponowanych przez samorząd województwa linii połączenia uzyskają między innymi: 4 uzdrowiska (Świeradów Zdrój, Lądek Zdrój, Szczawno Zdrój, Przerzeczyn Zdrój), 2 parki narodowe: Karkonoski i Gór Stołowych (Karpacz, Radków), 2 obiekty oraz jeden obszar uznane za Pomniki Historii (Krzeszów, Srebrna Góra) oraz 9 z 11 pałaców należących do wpisanej obszarowo na listę pomników historii Doliny Pałaców i Ogrodów Kotliny Jeleniogórskiej. Poprawi się również zdecydowanie dojazd do Wambierzyc, Chełmska Śląskiego, Adrspach po stronie czeskiej, Lubomierza, Bolkowa, Niemczy czy Stronia Śląskiego” - dodaje radny.
„Ta inicjatywa cieszy mnie zwłaszcza ze względu na możliwość dojazdu koleją do dolnośląskich uzdrowisk. To ma duże znaczenie dla ich atrakcyjności. Klientami uzdrowisk są często osoby, które z różnych powodów nie chcą lub nie mogą np. prowadzić samochodów" - mówi radny Czesław Kręcichwost, długoletni burmistrz Kudowy Zdroju.
„Dotychczasowe doświadczenia związane z przejmowaniem linii kolejowych nr 326 Wrocław Zakrzów – Trzebnica oraz nr 311 Szklarska Poręba Górna – granica Państwa (Harrachov) oraz przekazanie ich do zarządzania podległej samorządowi jednostce Dolnośląskiej Służbie Dróg i Kolei są dowodem na to, że potrafimy z sukcesem przywrócić je do życia i odpowiednio wykorzystać. Nasze spółka- Koleje Dolnośląskie - dysponuje obecnie 57. nowoczesnymi pociągami, którymi obsługuje ponad 300 połączeń każdego dnia. Bez żadnego problemu poradzimy sobie z dodatkowymi zadaniami przewozowymi” – mówił marszałek Cezary Przybylski
Zdaniem radnego Juliana Golaka realizacja inwestycji kolejowych dedykowanych obsłudze ruchu towarowego może być przeprowadzana we współpracy z partnerami biznesowymi zainteresowanymi obsługą zakładów produkcyjnych pociągami towarowymi.
Wykaz planowanych do przejęcia odcinków linii kolejowych
L.p. | Nr linii | Początek odcinka | Koniec odcinka |
1 | 340 | Mysłakowice | Karpacz |
2 | 308 | Ogorzelec | Jelenia Góra |
3 | 322 | Kłodzko Nowe | Stronie Śląskie |
4 | 372 | Bojanowo | Góra Śląska |
5 | 869/291 | Wałbrzych Szczawienko | Boguszów Gorce |
6 | 316 | Chojnów | Rokitki |
7 | 317 | Gryfów Śląski | Mirsk |
8 | 336 | Mirsk | Świeradów-Zdrój |
9 | 310 | Kobierzyce | Piława Górna |
10 | 283 | Jelenia Góra | Lwówek Śląski |
11 | 284 | Jerzmanice-Zdrój | Lwówek Śląski |
12 | 303 | Rokitki | Przemków Odlewnia |
13 | 345 | Kamienna Góra | Ogorzelec |
14 | 312 | Marciszów | Jerzmanice Zdrój |
15 | 302 | Strzegom | Marciszów |
16 | 335 | Henryków | Targowica |
17 | 319 | Strzelin | Łagiewniki |
18 | 317 | Lubomierz | Gryfów Śląski |
19 | 318 | Srebrna Góra | Bielawa Zachodnia |
20 | 330 | Kamienna Góra | Okrzeszyn |
21 | 327 | Nowa Ruda Słupiec | Radków |
22 | 318 | Srebrna Góra | Nowa Ruda Słupiec |
| Populacja Gminy[tys] | Powiat |
Bielawa | 30,3 |
|
Góra | 20,4 | 35,8 |
Kamienna Góra | 19,5 | 44,2 |
Lwówek Śląski | 17,4 | 46,8 |
Mysłakowice | 10,3 |
|
Kowary | 11,8 |
|
Karpacz | 4,9 |
|
Radków | 9,2 |
|
Lądek Zdrój | 8,5 |
|
Stronie śląskie | 7,6 |
|
Nowa Ruda- Słupiec | 11 |
|
Lubomierz | 6,1 |
|
Mirsk | 8,7 |
|
Świeradów Zdrój | 4,3 |
|
Szczawno- Zdrój | 5,9 |
|
Niemcza | 5,7 |
|
Bolków | 10,7 |
|
Stoszowice | 5,6 |
|
Jordanów Śląski | 3,1 |
|
Pielgrzymka | 4,7 |
|
Złotoryja | 20,9 | 44,4 |