rozmiar czcionki: A | A | A

Smaki Dolnego Śląska na Riga Food 2025

08.09.2025 13:38

Dolnośląscy przedsiębiorcy kontynuują ekspansję na międzynarodowych rynkach. Dziewięć firm z regionu wzięło udział w targach Riga Food 2025 w stolicy Łotwy. Wydarzenie łączyło w sobie elementy targów, festiwalu kulinarnego, profesjonalnej konferencji biznesowej i konkursów mistrzowskich, co czyniło je idealnym miejscem dla branżowców i pasjonatów gastronomii.

Dolny Śląsk wraz z przedsiębiorcami, reprezentowali również przedstawiciele samorządu województwa i sejmiku. Na stoisku Dolnego Śląska prezentowane były regionalne produkty firm biorących udział w misji gospodarczej oraz promowane turystyczne walory naszego województwa. Udział w Riga Food 2025 umożliwiły nawiązanie kontaktów z łotewskimi partnerami biznesowymi.


– Do Rygi przyjechało dziewięciu producentów żywności regionalnej. To dla nich nie tylko okazja do prezentacji swoich wyrobów, ale też możliwość rozmów B2B, spotkań z inwestorami i nawiązywania trwałych relacji biznesowych, które - mam nadzieję - przełożą się na konkretne kontrakty – zaznacza członkini zarządu Natalia Gołąb.


Dolnośląskie firmy, które prezentowały swoje produkty na targach:
•    Tigre Sp. z o.o. - firma specjalizująca się w produkcji i dystrybucji wysokiej jakości produktów roślinnych i funkcjonalnych, w tym yerba mate, masła orzechowego w proszku, herbat liściastych, jadalnych kwiatów oraz liofilizowanych owoców.
•    Golddom Sery Łomnickie - rodzinna firma produkująca sery z mleka koziego, krowiego i owczego, a także jogurty, kefiry, masła i twarogi.
•    MDO Solutions Sp. z o.o. - producent rzemieślniczych maseł orzechowych z różnych orzechów, takich jak włoskie, laskowe, migdały, nerkowce, pekan, pistacje, brazylijskie i makadamia.
•    Piano Cafe EU Sp. z o.o. - producent i dystrybutor naturalnej kawy oraz ekologicznych kaw roślinnych, w tym kawy żołędziowej. Firma oferuje również upominki z polskiej porcelany i ceramiki.
•    Bio-Plus Adam Maciejec - firma zajmująca się badaniami i rozwojem produktów dla żywienia zwierząt i ludzi. Posiada unikalną technologię produkcji miodu, która 17-krotnie zwiększa jego potencjał antyoksydacyjny.
•    Green Zebras S.A. - działa w sektorze suplementów diety i produktów roślinnych, specjalizując się w produkcji ekstraktów, koncentratów i mieszanek dla przemysłu spożywczego, weterynaryjnego i kosmetycznego.
•    Kiszone Specjały Bartosz Jurga - rodzinna inicjatywa specjalizująca się w produkcji naturalnych kiszonek i zakwasów na Dolnym Śląsku.
•    Winnica Niemczańska Sp. z o.o. - zajmuje się uprawą winorośli i produkcją wysokiej jakości win spokojnych oraz musujących.
•    Zakład Handlu i Przetwórstwa Owocowo-Warzywnego "Ścinawa" - rodzinna firma z tradycjami, produkująca przetwory owocowe i warzywne według domowych receptur, takie jak ogórki konserwowe, kapusta kwaszona i sałatki warzywne.


Ważnym punktem misji gospodarczej było spotkanie dolnośląskiej delegacji z przedstawicielami Ambasady RP w Republice Łotewskiej. Spotkanie otworzył Tomasz Szeratics Chargé d’affaires a.i. Rzeczypospolitej Polskiej w Republice Łotewskiej wraz z Natalią Gołąb, Członkinią Zarządu Województwa Dolnośląskiego.  W trakcie spotkania networkingowego omówiono m.in. możliwości rozwoju współpracy, w tym w obszarze promocji gospodarczej i turystycznej Województwa Dolnośląskiego na Łotwie. Przestrzeń ta zapewniła komfortowe warunki do prowadzenia rozmów biznesowych w przyjaznej atmosferze.


– Warto zaznaczyć, że aż jedna czwarta polskiego eksportu na Łotwę to produkty spożywcze. Chcemy, aby w tej kategorii było jak najwięcej dolnośląskich marek. Nasze regiony oferują produkty bio, eko i wysokiej jakości, które cieszą się zainteresowaniem nie tylko wśród Łotyszy, ale także w całym regionie bałtyckim. Targi są świetną okazją, by zaprezentować je lokalnym konsumentom – mówi Wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Dolnośląskiego Damian Mrozek. 


Misja gospodarcza została zrealizowana w ramach projektu „Going Global 4.0 – Internacjonalizacja Dolnośląskich Przedsiębiorstw”, finansowanego z budżetu województwa dolnośląskiego oraz Funduszy Europejskich dla Dolnego Śląska 2021–2027. Program zakłada organizację 28 zagranicznych misji gospodarczych dla blisko 300 firm. Jego celem jest promocja dolnośląskiej gospodarki na rynkach międzynarodowych oraz wsparcie procesów inwestycyjnych małych i średnich przedsiębiorstw z regionu.