rozmiar czcionki: A | A | A

Przyszłość korytarzy transportowych

22.09.2011 14:40

„Zielone Korytarze, czyli działanie na rzecz, zrównoważonego systemu transportowego”- to tytuł międzynarodowej konferencji, która miała miejsce między 21 a 22 września br. w Hali Strukturalnej Opery i Operetki na Zamku w Szczecinie. Spotkanie rozpoczęło wystąpienie ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka. Wśród zaproszonych gości był wicemarszałek województwa dolnośląskiego Marek Łapiński.

Idea „zielonych korytarzy", czyli zrównoważonego transportu jest zbieżna z Inicjatywą Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego CETC, za którego utworzeniem opowiada się nasze województwo i 16 innych regionów europejskich. Dolny Śląsk  dysponuje znakomitymi warunkami do rozwijania i popularyzacji koncepcji „zielonych korytarzy". To tu, we Wrocławiu, znajduje się jeden z największych w Polsce węzeł komunikacyjny, skupiający różne gałęzie transportu - od drogowego po kolejowy, lotniczy i wodny śródlądowy.

Zielony korytarz Ystad-Rjeka to szansa na gospodarcze wykorzystanie Odry, powstanie drogi  S3 i S5, także na południe, modernizacje kolei w ramach CETC. To prawdziwy pakt dla Dolnego Śląska zawarty wraz z innymi regionami zachodnimi oraz partnerami z północnej i południowej Europy. To miliardy dla Polski Zachodniej.

Konferencja odbyła się pod znakiem polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.  Uczestniczyli w niej odpowiedzialni za rozwój transportu przedstawiciele administracji z krajów Unii Europejskiej, samorządów i administracji krajowej (na szczeblu centralnym, wojewódzkim i lokalnym), posłowie do Parlamentu Europejskiego, przedstawiciele nauki,  przedsiębiorcy i firmy logistyczne. Efektem tego spotkania będzie publikacja, na którą złożą się wystąpienia i odczyty uczestników. Będzie ona zawierała wytyczne dla Polski, jak tworzyć przyjazne środowisku szlaki transportowe.


*******
Zielone korytarze są specyficznym rodzajem korytarzy transportowych, o których mówi się od 2007 r. - wówczas podkreślano głównie ograniczenia emisji CO2, co stało się jednym z priorytetów polityki UE. W tej chwili idea Zielonych Korytarzy została poszerzona i obejmuje jak najbardziej korzystne dla środowiska naturalnego powiązanie żeglugi morskiej bliskiego zasięgu, kolei, żeglugi śródlądowej i transportu drogowego i zakłada wzajemne uzupełnianie się ww. środków transportu, zintegrowanych tak, aby transport ludzi i towarów w jak najmniejszym stopniu zagrażał środowisku naturalnemu. Zielone Korytarze mają także przyczynić się do zmniejszenia zużycia energii podczas przewozu towarów, co ma przełożyć się m.in. na ograniczenie emisji CO2. Koncepcja ta jest odpowiedzią na zwiększającą się skalę transportu wewnątrz krajów Unii Europejskiej, jak i między UE a krajami ościennymi.