rozmiar czcionki: A | A | A

[Translate to English:]


Kliknij powyżej, aby otworzyć Katalog Dolnośląskiej Biblioteki Publicznej we Wrocławiu.

Lower Silesia houses numerous arts institutions and is home of many outstanding artists.

The cultural capital of the region is Wrocław which, beside Warsaw and Cracow, is among Poland’s most signifi cant cultural centres. Wrocław boasts two theatres, an operetta, a pantomime theatre, a puppet theatre, a philharmonic, 10 museums, numerous galleries, three arts colleges and a large group of artists. Cultural life is also vibrant in other towns of the region that have excellent arts institutions: there are theatres, philharmonics and museums in Legnica, Jelenia Góra and Wałbrzych. The sprouting of numerous informal arts groups is a new phenomenon observed recently in the region’s smaller towns and villages, where what can be termed ‘arts colonies’ (e.g. in the village of Michałowice near Jelenia Góra) and alternative culture centres are being founded. In the 1960s and 70s Wrocław was viewed as Poland’s capital of the theatre and one of the world’s capitals of avantgarde theatre. Wrocław was the home of the Laboratory Theatre led by Jerzy Grotowski, an outstanding producer and reformer of the 20th century theatre. Avant-garde tendencies are also characteristic of the Lower Silesian visual artists, many of whom boast outstanding achievements including works in glass, ceramics, poster and industrial design. Music also plays a signifi cant role in the cultural life of Lower Silesia. Many outstanding composers live in the region, and plenty of music festivals, a Lower Silesian speciality, are organized here. The most signifi cant of those is the 40-year-standing “Wratislavia Cantans” held in the historical churches in Wrocław and in a number of other towns of the region. Each year, the festival hosts a few thousand artists from all over the world.<//font>

Za nami konferencja „Europejskie młyny papiernicze z epoki ręcznego czerpania papieru” – międzynarodowy projekt wpisu na listę UNESCO

10.03.2025 13:15

Muzeum Papiernictwa w Dusznikach-Zdroju w drodze na Listę Światowego Dziedzictwa.

4 marca br. w Muzeum Papiernictwa w Dusznikach-Zdroju odbyła się konferencja „Europejskie młyny papiernicze z epoki ręcznego czerpania papieru” – międzynarodowy projekt wpisu na listę UNESCO. Przedsięwzięcie zostało zorganizowane przez Muzeum Papiernictwa we współpracy z Departamentem Ochrony Zabytków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, przy wsparciu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego i Europejskiego Ugrupowania Współpracy Terytorialnej NOVUM.

Zdaniem sekretarz stanu w MKiDN Bożeny Żelazowskiej, dusznickie spotkanie to dowód na to, że współpraca międzynarodowa, oparta na pasji i zaangażowaniu, może przynosić realne efekty. Nasze wspólne dążenie do zachowania dziedzictwa kulturowego Europy jednoczy nas ponad granicami. Dotychczasowy brak reprezentacji papierni europejskich na liście UNESCO to poważna luka w historii cywilizacji. Papier zrewolucjonizował dostęp do wiedzy i komunikacji, a nasze historyczne papiernie są unikalnymi świadkami pre-industrialnych metod produkcji. Tym cenniejsza jest podjęta przez państwa inicjatywa mająca zapewnić europejskim zabytkom jak największą ochronę i promocję reprezentowanych przez nie uniwersalnych wartości kulturowych.


Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego Jarosław Rabczenko podkreślił, że realizowana przez Muzeum Papiernictwa koncepcja zgłoszenia na listę UNESCO europejskich młynów papierniczych cieszy się daleko idącym poparciem Zarządu Województwa Dolnośląskiego. Obecnie to najbardziej zaawansowany dolnośląski, ale również najbardziej dojrzały polski projekt wpisu na listę światowego dziedzictwa materialnego. Dolny Śląsk jest regionem o największej w Polsce koncentracji zabytków, dlatego przygotowywana nominacja dusznickiej papierni na listę UNESCO zwraca uwagę również na inne tutejsze dobra kultury. Dyrektor muzeum Maciej Szymczyk zauważył, że spośród wielu tysięcy młynów papierniczych działających w Europie od średniowiecza po XIX wiek, do dziś zachowało się zaledwie ok. dwudziestu. Sześć najcenniejszych należy otoczyć szczególną ochroną. Przypomniał, że pomysł zgłoszenia historycznych papierni na listę UNESCO powstał niemal 10 lat temu w Muzeum Papiernictwa i przez kolejne lata jest konsekwentnie realizowany przez instytucję dzięki wsparciu UMWD i zaangażowaniu Departamentu Ochrony Zabytków MKiDN. 


Prezes ICOMOS Polska prof. Bogusław Szmygin stwierdził, że koordynowany przez Muzeum Papiernictwa projekt jest niezwykle skomplikowany, gdyż utrzymywanie współpracy z pięcioma zagranicznymi placówkami wymaga ogromnego zaangażowania. W związku z tym, że jest to przedsięwzięcie międzynarodowe, wszystkie działania muszą być prowadzone wspólnie. Jednak realizacja zadania przyniesie korzyści ne tylko Muzeum Papiernictwa, ale również Polsce. Doświadczenia które teraz zdobywamy będziemy mogli wykorzystać przy procedowaniu kolejnych projektów międzynarodowych.

W konferencji uczestniczyli przedstawiciele ministerstw odpowiedzialnych za prowadzenie projektów UNESCO z pięciu krajów biorących udział w projekcie. Polskie ministerstwo reprezentowała ekipa pod kierownictwem Bożeny Żelazowskiej – sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, czeska delegacja przybyła pod kierownictwem Dity Limovej – szefowej Działu ds. UNESCO w Ministerstwie Kultury Republiki Czeskiej, Niemcy reprezentowała grupa na czele z Friederike Hansell z Federalnego Ministerstwa Spraw Zagranicznych, a Hiszpanię Laura Demiguel Riera z Ministerstwa Kultury i Sportu Królestwa Hiszpanii. Przedstawiciele włoskiego ministerstwa kultury połączyli się z Dusznikami on-line. Podczas konferencji były reprezentowane: Narodowy Instytut Dziedzictwa, czeski Národní památkový ústav, władze konserwatorskie z Dolnego Śląska i Saksonii EUWT NOVUM. Do Dusznik-Zdroju przybyli również samorządowcy oraz przedstawiciele młynów papierniczych uczestniczacych w projekcie.


Celem konferencji było przypieczętowanie współpracy przy realizowanym pod polskim kierownictwem projekcie dotyczącym zgłoszenia na listę UNESCO najcenniejszych europejskich młynów papierniczych. Rzeczpospolita Polska podjęła się koordynowania prac nad projektem, a Muzeum Papiernictwa w Duszniach-Zdroju przyjęło rolę instytucji koordynujcej współpracę pomiędzy poszczególnymi młynami papierniczymi. Zasady współpracy uregulowane zostały w porozumieniu podpisanym w czasie konferencji przez przedstawicieli wszystkich sześciu młynów papierniczych. W imieniu papierni w Dusznikach podpis złożył Maciej Szymczyk, za Velke Losiny Pavel Šoch, za Homburg Johannes Follmer, za Niederzwönitz Paula Stötzer, za Capellades Victòria Rabal i Merola a za Pescię Massimiliano Bini.


Przed obiadem goście obejrzeli najważniejsze części muzealnej ekspozycji, a na koniec, zgodnie z tradycją dusznickiego muzeum, odbili dłonie w masie papierniczej.
W popołudniowej części konferencji odbyła się narada poprowadzona przez prof. Bogusława Szmygina – prezesa Polskiego Komitetu Narodowego Międzynarodowej Rady Ochrony Zabytków ICOMOS. Jej celem była realizacja prac nad dokumentacją dotyczącą zgłoszenia projektu do Centrum Światowego Dziedzictwa. Obecnie trwają prace nad wnioskiem, który wg obowiązującej procedury we wrześniu br. zostanie przesłany do Paryża w celu dokonania oceny wstępnej.
Na 5 marca zaplanowano wyjazd studyjny do papierni w Velkich Losinach w Republice Czeskiej.