rozmiar czcionki: A | A | A

[Translate to English:]


Lower Silesia houses numerous arts institutions and is home of many outstanding artists.

The cultural capital of the region is Wrocław which, beside Warsaw and Cracow, is among Poland’s most signifi cant cultural centres. Wrocław boasts two theatres, an operetta, a pantomime theatre, a puppet theatre, a philharmonic, 10 museums, numerous galleries, three arts colleges and a large group of artists. Cultural life is also vibrant in other towns of the region that have excellent arts institutions: there are theatres, philharmonics and museums in Legnica, Jelenia Góra and Wałbrzych. The sprouting of numerous informal arts groups is a new phenomenon observed recently in the region’s smaller towns and villages, where what can be termed ‘arts colonies’ (e.g. in the village of Michałowice near Jelenia Góra) and alternative culture centres are being founded. In the 1960s and 70s Wrocław was viewed as Poland’s capital of the theatre and one of the world’s capitals of avantgarde theatre. Wrocław was the home of the Laboratory Theatre led by Jerzy Grotowski, an outstanding producer and reformer of the 20th century theatre. Avant-garde tendencies are also characteristic of the Lower Silesian visual artists, many of whom boast outstanding achievements including works in glass, ceramics, poster and industrial design. Music also plays a signifi cant role in the cultural life of Lower Silesia. Many outstanding composers live in the region, and plenty of music festivals, a Lower Silesian speciality, are organized here. The most signifi cant of those is the 40-year-standing “Wratislavia Cantans” held in the historical churches in Wrocław and in a number of other towns of the region. Each year, the festival hosts a few thousand artists from all over the world.<//font>

Ponad 12 mln dla Wałbrzycha

13.01.2012 18:10

W piątek, 13 stycznia, członek zarządu województwa Jerzy Tutaj uczestniczył w inauguracji wałbrzyskiego amfiteatru. Remont Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego i jego otoczenia był możliwy dzięki środkom finansowym z Regionalnego Programu Operacyjnego.

Nie było przecinania wstęgi, ale występ Porywaczy Ciał, którzy jako pierwsi zagrali w wałbrzyskim amfiteatrze. Poznańska grupa wystąpiła w ramach przygotowanej specjalnie na dzisiaj przez Teatr Dramatyczny „Teatralnej bezsenności”. Cykliści, bo taki był tytuł wystawionej sztuki, krążyli na rowerach w barwnych strojach, bratali się z publicznością, częstowali szampanem, zapraszali do tańca, wszak tematem ich przedstawienia było wesele dwojga rozmiłowanych w podróżowaniu na rowerach młodych ludzi. Wydarzeniu towarzyszyła typowa weselna muzyka wypełniająca uśpioną przez lata przestrzeń Placu Teatralnego. Ponadto wśród atrakcji nie zabrakło sztucznych ogni, Winnetou, Kamasutry i darmowego zwiedzania teatru.

Były też okolicznościowe przemówienia. Członek zarządu Jerzy Tutaj przyznał, że sztuka teatralna, otwierająca wyobraźnię i pokazująca świat z innej strony jest bardzo ważna i dlatego wymaga wsparcia: - Remont teatru i amfiteatr to ponad dwanaście milionów złotych, które trafiły do Wałbrzycha nie tylko z Unii Europejskiej, ale także z budżetu województwa dolnośląskiego. Gratuluję Danucie Marosz determinacji w dążeniu do celu, ale także chcę przypomnieć, że wałbrzyscy radni zasiadający w sejmiku wojewódzkim od początku, od 2007 roku, wspierali to przedsięwzięcie i na pewno ich głosy przyczyniły się do jego realizacji.

W trakcie uroczystości prezydent miasta Roman Szełemej wręczył ponad dwadzieścia podziękowań osobom biorącym udział w realizacji kilkuletnich działań, które doprowadziły do gruntownego remontu teatru i budowy amfiteatru.