rozmiar czcionki: A | A | A

[Translate to English:]


Lower Silesia houses numerous arts institutions and is home of many outstanding artists.

The cultural capital of the region is Wrocław which, beside Warsaw and Cracow, is among Poland’s most signifi cant cultural centres. Wrocław boasts two theatres, an operetta, a pantomime theatre, a puppet theatre, a philharmonic, 10 museums, numerous galleries, three arts colleges and a large group of artists. Cultural life is also vibrant in other towns of the region that have excellent arts institutions: there are theatres, philharmonics and museums in Legnica, Jelenia Góra and Wałbrzych. The sprouting of numerous informal arts groups is a new phenomenon observed recently in the region’s smaller towns and villages, where what can be termed ‘arts colonies’ (e.g. in the village of Michałowice near Jelenia Góra) and alternative culture centres are being founded. In the 1960s and 70s Wrocław was viewed as Poland’s capital of the theatre and one of the world’s capitals of avantgarde theatre. Wrocław was the home of the Laboratory Theatre led by Jerzy Grotowski, an outstanding producer and reformer of the 20th century theatre. Avant-garde tendencies are also characteristic of the Lower Silesian visual artists, many of whom boast outstanding achievements including works in glass, ceramics, poster and industrial design. Music also plays a signifi cant role in the cultural life of Lower Silesia. Many outstanding composers live in the region, and plenty of music festivals, a Lower Silesian speciality, are organized here. The most signifi cant of those is the 40-year-standing “Wratislavia Cantans” held in the historical churches in Wrocław and in a number of other towns of the region. Each year, the festival hosts a few thousand artists from all over the world.<//font>

Podsumowanie roku 2009 w Teatrze Polskim

05.01.2010 13:14

Miniony rok okazał się niezwykle udany dla Teatru Polskiego we Wrocławiu, który jest jedną z Instytucji Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego. Spektakle teatru oglądało w tym czasie ponad 59 tysięcy widzów, co dało aż 91% frekwencji.

Teatr Polski pokazywał swoje nie tylko premierowe przedstawienia w wielu miastach Polski, Europy, a nawet Ameryki Południowej. Udział w festiwalach teatralnych zaowocował mnóstwem nagród reżyserskich i aktorskich, w tym dwoma Grand Prix.

Zauważony i doceniony został także profil repertuarowy Teatru Polskiego (II miejsce w rankingu tygodnika „Wprost”, doroczna ankieta branżowego miesięcznika „Teatr”, ranking wydarzeń kulturalnych roku 2009 tygodnika „Polityka”, podsumowanie teatralne dziennika „Metro”).

W 2009 roku odbyło się 5 premier (Samsara Disco, Nirvana, Szajba, Kuszenie cichej Weroniki, Ziemia obiecana). W trakcie 23 festiwali Teatr Polski oraz jego pracownicy zostali nagrodzeni dwudziestoma sześcioma nagrodami.

Odbywały się też kolejne Strefy teatru, prowadzone przez redaktorkę „Notatnika Teatralnego” Marzenę Sadochę. Od roku 2008 organizowane są otwarte dla każdego spotkania z twórcami przedstawień Teatru Polskiego we Wrocławiu: reżyserami, dramaturgami i aktorami. Strefom teatru w roku 2009 przyświecało hasło „Rozmowy sezonowe”. W trakcie ich trwania można było porozmawiać z Bartoszem Porczykiem, Michałem Chorosińskim, Haliną Rasiakówną, Adamem Cywką, Anną Ilczuk, Mariuszem Zaniewskim, Dominiką Figurską, Michałem Majniczem i Mariuszem Kiljanem. Bohaterką jednej ze Stref była autorka „Szajby” Małgorzata Sikorska-Miszczuk.

Do historii przeszły zdjęte z afisza spektakle: „Wszystkim Zygmuntom między oczy!!!”, „Terrordrom Breslau”, „Nasz człowiek” i „Dziady. Ekshumacja”.