rozmiar czcionki: A | A | A

[Translate to English:]


Lower Silesia houses numerous arts institutions and is home of many outstanding artists.

The cultural capital of the region is Wrocław which, beside Warsaw and Cracow, is among Poland’s most signifi cant cultural centres. Wrocław boasts two theatres, an operetta, a pantomime theatre, a puppet theatre, a philharmonic, 10 museums, numerous galleries, three arts colleges and a large group of artists. Cultural life is also vibrant in other towns of the region that have excellent arts institutions: there are theatres, philharmonics and museums in Legnica, Jelenia Góra and Wałbrzych. The sprouting of numerous informal arts groups is a new phenomenon observed recently in the region’s smaller towns and villages, where what can be termed ‘arts colonies’ (e.g. in the village of Michałowice near Jelenia Góra) and alternative culture centres are being founded. In the 1960s and 70s Wrocław was viewed as Poland’s capital of the theatre and one of the world’s capitals of avantgarde theatre. Wrocław was the home of the Laboratory Theatre led by Jerzy Grotowski, an outstanding producer and reformer of the 20th century theatre. Avant-garde tendencies are also characteristic of the Lower Silesian visual artists, many of whom boast outstanding achievements including works in glass, ceramics, poster and industrial design. Music also plays a signifi cant role in the cultural life of Lower Silesia. Many outstanding composers live in the region, and plenty of music festivals, a Lower Silesian speciality, are organized here. The most signifi cant of those is the 40-year-standing “Wratislavia Cantans” held in the historical churches in Wrocław and in a number of other towns of the region. Each year, the festival hosts a few thousand artists from all over the world.<//font>

PLANETE+ DOC FILM FESTIVAL. Grand Prix Dolnego Śląska - Nagroda Marszałka Województwa Dolnośląskiego

19.05.2013 20:06

W niedzielę 19 maja w DCF-ie odbyła się gala zamknięcia wrocławskiej edycji 10. PLANETE+ DOC FILM FESTIVAL. Grand Prix Dolnego Śląska – Nagrodę Marszałka Województwa Dolnośląskiego i 3 000 euro zdobył film „Scena zbrodni” (reż. Joshua Oppenheimer, Anonymous, Christine Cynn). Nagrodę w imieniu reżyserów odebrał jeden z jego producentów, Andreas Dalsgaard. Film jest wstrząsającym zapisem relacji indonezyjskich dowódców brygad śmierci. Nagrodę 3000 euro i szklaną statuetkę z Galerii Moya na ręce producenta przekazał Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego dr Jerzy Tutaj.

Tegoroczny PLANET+ DOC FILM FESTIVAL po raz drugi odbył się w stolicy Dolnego Śląska. Równolegle festiwal odbywał się w Warszawie. Wrocławska publiczność przez 8 dni obejrzała 50 filmów na 119 seansach kinowych. 18 filmów, które w Warszawie startowały w konkursie głównym o Nagrodę Millennium, walczyły o Grand Prix Dolnego Śląska – Nagrodę Marszałka Województwa Dolnośląskiego.


Podczas gali zamknięcia festiwalu w Dolnośląskim Centrum Filmowym, Jury w składzie: dokumentalistka Kinga Wołoszyn-Świerk, malarz i grafik Paweł Jarodzki i krytyk literacki Stanisław Bereś ogłosiło swój werdykt. W jego uzasadnieniu czytamy: „Ten film powala na kolana, odbiera sen i spokój ducha. Odczuwamy głęboki respekt i szacunek dla cywilnej i artystycznej odwagi reżysera, bo porwał się na rzecz wyjątkowo trudną i niebezpieczną”. To nie jedyna nagroda dla „Sceny zbrodni” na tym festiwalu – w sobotę w Warszawie film zdobył Nagrodę Publiczności oraz 2000 euro, ufundowane przez kanał dokumentalny PLANETE+ i platformę cyfrową nc+.


Werner Herzog powiedział o tym filmie, że to jeden z najważniejszych dokumentów ostatnich 30 lat oraz jeden z najbardziej przerażających i surrealistycznych filmów dokumentalnych, jakie widział w ostatniej dekadzie. Reżyser Joshua Oppenheimer przekonał dawnych indonezyjskich zbrodniarzy, aby odegrali przed kamerą wydarzenia sprzed 50 lat, kiedy to kierowane przez nich reżimowe organizacje paramilitarne zamordowały ponad milion ludzi pod pozorem walki z komunizmem. Film wykorzystuje konwencje kina gangsterskiego, kiczowatego melodramatu i surrealistycznego dramatu psychologicznego do udziału w którym bohaterowie przystępują z wielką chęcią i zaangażowaniem, odgrywając przed kamerą jak gdyby nigdy nic wydarzenia z tamtych lat.  Do dziś w Indonezji traktuje się ich jak bohaterów oraz  uprzywilejowanych obywateli, a odziały paramilitarne owiane są legendą walki o demokrację.


Podczas gali wyświetlony też został na jedynym pokazie film „(Nie)prawdziwa historia Monty Pythona według Grahama Chapmana 3D” (reż. Bill Jones, Jeff Simpson, Ben Timlett).


Festiwal odbywał się w dniach 10-19 maja w warszawskich kinach Kinoteka i Iluzjon, od 12 do 19 maja w Dolnośląskim Centrum Filmowym (DCF). Projekcjom w obu miastach towarzyszyły debaty, spotkania z twórcami, wystawy, koncerty, warsztaty, wykłady mistrzowskie i konferencje. W ramach „weekendu z festiwalem PLANETE+ DOC” w dniach 17-19 maja impreza odbyła się także w kinach studyjnych w 20 miastach w Polsce.


Mecenasem festiwalu jest BANK MILLENNIUM. Głównymi Partnerami są kanał dokumentalny PLANETE+ HD, platforma cyfrowa nc+, firma Canon oraz PISF.