rozmiar czcionki: A | A | A

[Translate to English:]


Lower Silesia houses numerous arts institutions and is home of many outstanding artists.

The cultural capital of the region is Wrocław which, beside Warsaw and Cracow, is among Poland’s most signifi cant cultural centres. Wrocław boasts two theatres, an operetta, a pantomime theatre, a puppet theatre, a philharmonic, 10 museums, numerous galleries, three arts colleges and a large group of artists. Cultural life is also vibrant in other towns of the region that have excellent arts institutions: there are theatres, philharmonics and museums in Legnica, Jelenia Góra and Wałbrzych. The sprouting of numerous informal arts groups is a new phenomenon observed recently in the region’s smaller towns and villages, where what can be termed ‘arts colonies’ (e.g. in the village of Michałowice near Jelenia Góra) and alternative culture centres are being founded. In the 1960s and 70s Wrocław was viewed as Poland’s capital of the theatre and one of the world’s capitals of avantgarde theatre. Wrocław was the home of the Laboratory Theatre led by Jerzy Grotowski, an outstanding producer and reformer of the 20th century theatre. Avant-garde tendencies are also characteristic of the Lower Silesian visual artists, many of whom boast outstanding achievements including works in glass, ceramics, poster and industrial design. Music also plays a signifi cant role in the cultural life of Lower Silesia. Many outstanding composers live in the region, and plenty of music festivals, a Lower Silesian speciality, are organized here. The most signifi cant of those is the 40-year-standing “Wratislavia Cantans” held in the historical churches in Wrocław and in a number of other towns of the region. Each year, the festival hosts a few thousand artists from all over the world.<//font>

Nowa wystawa stała w Muzeum Narodowym we Wrocławiu

04.12.2012 14:56

Pieter Brueghel Młodszy, Agnolo Bronzino, Cosimo Rosselli, Giovanni Santi – ojciec Rafaela, Łukasz Cranach, Francisco de Zurbarán i Wassily Kandinsky - to tylko niektórzy z wybitnych artystów, których prace pokazane zostaną na tej ekspozycji. Stała prezentacja sztuki europejskiej wraca do wrocławskiego Muzeum Narodowego po 20 latach nieobecności. Otwarcie wystawy nastąpi 10 grudnia 2012 r.

Wystawę rozpocznie zestawienie dwóch renesansów – włoskiego i północnoeuropejskiego. Na początku pokazane zostaną różnice w podejściu ich przedstawicieli do tematyki religijnej. W tej części można będzie zobaczyć z jednej strony prace Włochów: Cosimo Rossellego, Giovanniego Santi, Parisa Bordone, Agnolo Bronzino, a z drugiej artystów niderlandzkich i niemieckich w tym rodziny artystyczne Cranachów i Holbeinów. Następnie zaprezentowane zostanie znakomite malarstwo 16-wieczne powstałe pod wpływem idei humanizmu, przemian obyczajowych i refom religijnych. Nowe świeckie tematy podejmują między innymi Pieter Brueghel Młodszy, Frans Floris, Osias Beert i Johann Glöckler. Kolejna część wystawy to prezentacja twórców złotego wieku malarstwa niderlandzkiego. Widzowie zobaczą między innymi  prace Antoine’a Palamedesza, Jana van Bijlerta, Simona de Vos, sceny rodzajowe z codziennego życia, portrety, krajobrazy. Malarstwo włoskie okresu baroku zaprezentowane zostanie w zestawieniu z pracami italianistów z północy – można będzie oglądać na przykład rzymskie sceny amsterdamczyka Jana Weenixa i antwerpczyka Jana Fransa Bloemena. Nie zabraknie też barokowych obrazów malarzy pochodzących z Cesarstwa Habsburskiego i dla porównania z Francji, Hiszpanii i Polski (m.in. Harms, Brandl, Willmann, Scheffler, Chardin i Zurbaran). Okres nowożytny w malarstwie europejskim zwieńczy znakomity zespół XVIII-wiecznych prac powstałych w środowisku Akademii Sztuki w Wiedniu. W sali zaaranżowanej na dawny Gabinet Konesera zaprezentowane zostaną między innymi prace wybitnych malarzy austriackich Johanna Michaela Rottmayra, Johanna Georga Platzera i Martina Johanna Schmidta.
Kolejne części wystawy to prezentacje najważniejszych kierunków stylowych, począwszy od klasycyzmu, poprzez romantyzm, biedermeier, historyzm, realizm, impresjonizm i symbolizm. Ze względu na charakter wrocławskiej kolekcji będzie to głównie malarstwo niemieckie. „Możemy pochwalić się wybitnymi dziełami najbardziej znanych niemieckich twórców – mówi Piotr Łukaszewicz kurator wystawy – pokażemy między innymi prace Josepha Antona Kocha, wybitnych romantyków Johana Christiana Dahla i Ludwiga Richtera, przedstawiciele realizmu Ferdinanda von Rayskiego oraz czołowych impresjonistów Lovisa Corintha i Maxa Slevogta.  Sztukę francuską reprezentować będzie m.in. malarka Elisabeth Louise Vigée-Lebrun i jej „Portret Fanny z Malzanów Biron”. Ozdobą tej części wystawy jest obraz Wassilego Kandinskiego zatytułowany „Wieczorem”. To jedyna praca tego wybitnego artysty w polskich zbiorach.
Wystawę zamyka prezentacja rożnych kierunków awangardowych 1. połowy XX w., ekspresjonizmu, abstrakcjonizmu i nowego realizmu (m.in. Max Pechstein, Kurt Schwitters, Alexander Kanoldt). W sumie pokazanych zostanie ponad 200 obrazów. Prezentacji malarstwa towarzyszą wybrane przykłady rzeźby od późnego gotyku poprzez barok (Balthasar Permoser), klasycyzm (Christian Daniel Rauch) po modernizm (Georg Kolbe).
W korytarzu, w sąsiedztwie sal wystawienniczych, prezentowane są zbiory rzemiosła artystycznego w układzie chronologicznym. Stanowią one przegląd historii rękodzieła europejskiego od XVI do początków XX w. i dobrze informują o jego najważniejszych nurtach i przemianach.

Wcześniejsze wystawy stałe sztuki europejskiej
 w Muzeum Narodowym we Wrocławiu
Galeria Malarstwa Obcego – czynna była w latach 1973-1987 r.
Galeria Sztuki Europejskiej XV-XX w. – czynna od 1988 do 1992 r.