rozmiar czcionki: A | A | A

[Translate to English:]


Lower Silesia houses numerous arts institutions and is home of many outstanding artists.

The cultural capital of the region is Wrocław which, beside Warsaw and Cracow, is among Poland’s most signifi cant cultural centres. Wrocław boasts two theatres, an operetta, a pantomime theatre, a puppet theatre, a philharmonic, 10 museums, numerous galleries, three arts colleges and a large group of artists. Cultural life is also vibrant in other towns of the region that have excellent arts institutions: there are theatres, philharmonics and museums in Legnica, Jelenia Góra and Wałbrzych. The sprouting of numerous informal arts groups is a new phenomenon observed recently in the region’s smaller towns and villages, where what can be termed ‘arts colonies’ (e.g. in the village of Michałowice near Jelenia Góra) and alternative culture centres are being founded. In the 1960s and 70s Wrocław was viewed as Poland’s capital of the theatre and one of the world’s capitals of avantgarde theatre. Wrocław was the home of the Laboratory Theatre led by Jerzy Grotowski, an outstanding producer and reformer of the 20th century theatre. Avant-garde tendencies are also characteristic of the Lower Silesian visual artists, many of whom boast outstanding achievements including works in glass, ceramics, poster and industrial design. Music also plays a signifi cant role in the cultural life of Lower Silesia. Many outstanding composers live in the region, and plenty of music festivals, a Lower Silesian speciality, are organized here. The most signifi cant of those is the 40-year-standing “Wratislavia Cantans” held in the historical churches in Wrocław and in a number of other towns of the region. Each year, the festival hosts a few thousand artists from all over the world.<//font>

Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu od września wystawia swoje spektakle w niestandardowych miejscach. Wyjazdy Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu poza siedzibę dają niezwykłą szansę na ponowne nawiązanie więzi rozerwanych przez pandemię.

15.10.2021 10:53

Teatralne podróże po wielu nowych lokacjach miasta i regionu rozpoczął pokaz spektaklu „MENSCH” w koncepcji Briana Michaelsa i Katarzyny Gorczycy w przestrzeni zabytkowego Kościoła Ewangelickiego w Wałbrzychu. Pierwotnie tytuł grany był w legendarnym Domu Handlowym PDT, gdzie widzowie mieli szansę odkryć zapomnianą historię powstania jednego z najważniejszych sklepów modowych w mieście. Przestrzenie Kościoła wniosły do spektaklu, którego głównym tematem są żydowskie korzenie, zupełnie nową jakość – i raz jeszcze udowodniły, jak różnorodnym kulturowo miejscem od zawsze był Wałbrzych.

Dzięki nawiązaniu współpracy z Fundacją Sztuki Współczesnej In Situ Teatr zaprezentował swój najnowszy muzyczny hit „ANCORA TU” Tomasza Jękota i Macieja Podstawnego w Kino-Teatrze Zdrowie w Sokołowsku. Kino-Teatr, który zazwyczaj gości pokazy filmowe i muzyczne w ramach festiwali Hommage à Kieślowski oraz Sanatorium Dźwięku, stał się idealnym tłem dla spektaklu
o Eurowizji. „ANCORA TU” przenosi widzów w niedaleką przyszłość, kiedy w 2026 roku Polska wreszcie ma szansę zorganizować najsławniejszy konkurs piosenki u siebie, a do tego w Wałbrzychu. Czarne wizje przyszłości łączą się na scenie z wielkimi przebojami, a gwiazdy wielkiego formatu opowiadają o świecie pełnym otwartości i różnorodności, czyli takim, w którym chciałyby żyć. Prezentacje spektaklu w Sokołowsku można streścić hasłem „Eurowizja w Twoim powiecie” – i jest ono najlepszym dowodem na to, że wszystkie marzenia dają się spełnić.

Pierwsza premiera sezonu 2021-22 „Nieszczęśliwy kraj – który potrzebuje bohaterów” również odbyła się poza siedzibą Teatru. Spektakl „TERAZ KAŻDY Z WAS JEST RZECZPOSPOLITĄ / z trzema wykrzyknikami” zabrał widzów w przestrzenie zabytkowego Dworca Wałbrzych Szczawienko,
a tematycznie do czasów drugiego rozbioru Polski, czyli trudnego roku 1793. Premiera tekstu pilgrima/majewskiego w reżyserii Macieja Podstawnego w nowej obsadzie i w nowym miejscu wpisała się w idiom sezonu, zadając pytanie o bohaterstwo w czasach rozpadu i kryzysu. Trupa teatralna Wiktora Ryksa – bohater zbiorowy przedstawienia – zaprasza widzów do wspólnej podróży na Dworzec Szczawienko również w listopadzie (12, 13 i 14.11.).

Po występach w Sokołowsku i na Dworcu Szczawienko Teatr wyrusza w trasę festiwalową oraz
z programem TEATR POLSKA. W weekend 16-17 października zespół Szaniawskiego zagości na XVIII Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość Przedstawiona” w Zabrzu z dwoma tytułami: „ANCORA TU” oraz „NIECH PRAWO BĘDZIE Z WAMI – albo co warto wiedzieć o konstytucji na wypadek rządów złodziei, furiatów i fundamentalistów”. Spektakl „NIECH PRAWO…” wg tekstu Jana Czaplińskiego i w reżyserii Anety Groszyńskiej to opowieść o najważniejszych polskich konstytucjach oraz tym, co musimy zrobić jako społeczeństwo, aby je chronić.

Z kolei 16 października Teatr zaprezentuje swoje „pandemiczne” dzieło – spektakl „PACJENT 0”
w reż. Wojtka Ziemilskiego na XXVII Międzynarodowym Festiwalu Sztuk Przyjemnych
i Nieprzyjemnych w Łodzi. „PACJENT 0” opowiada o przymusie izolacji, o potrzebie drugiego człowieka, a także o zjawisku hejtu w Internecie. Powstał w hybrydowej formule zanim stało się
to modne – można oglądać stacjonarnie w Łodzi lub w streamingu.

Dalekie wyjazdy na tym się nie kończą, gdyż między 26 a 31 października Teatr zaprezentuje spektakl „PILNIE KUPIĘ BIOGRAFIĘ” pilgrima/majewskiego w reż. Krzysztofa Popiołka w aż sześciu miejscowościach: w Jaworzynie Śląskiej (dolnośląskie), Żarach (lubuskie), Nowej Soli (lubuskie), Krapkowicach (opolskie) i Tarnowskich Górach (śląskie). Spektakl podejmuje bardzo istotny temat dla wielu mieszkańców Polski – temat zmian przemysłowych, upadków wielkich zakładów pracy, okresu transformacji – w opowieści utrzymuje równowagę pomiędzy powagą a humorem. Pokazy trafią
do publiczności o zróżnicowanych kompetencjach kulturowych i różnym statusie ekonomicznym,
do miejsc o utrudnionym dostępie do kultury. Objazd spektaklu "PILNIE KUPIĘ BIOGRAFIĘ" będzie okazją do refleksji i rozmowy na temat wciąż odczuwalnych skutków transformacji, zwłaszcza
w odniesieniu do miejsca kobiet w tym procesie.

Wyjazdy Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu poza siedzibę dają niezwykłą szansę na ponowne nawiązanie więzi rozerwanych przez pandemię. Zespół Teatru bacznie zwraca uwagę na wielką potrzebę powrotu do indywidualnej rozmowy, bardziej intymnego i niezapośredniczonego kontaktu, spotkania twarzą w twarz. Dlatego niezmiennie zapraszamy widzów z całej Polski do bezpiecznego Teatru Dramatycznego w Wałbrzychu, a także do wszystkich miejscowości, w których w najbliższym czasie się pojawimy.