rozmiar czcionki: A | A | A

W związku z wezwaniem Wójta Gminy do zapłaty przez towarzystwo ubezpieczeniowe gwarancji usunięcia wad i usterek , towarzystwo przesłało do gminy decyzję odmowną nie podpisaną. Co to oznacza?

15.12.2011 08:30

Jak traktować takie pismo? Dodatkowo pismo przyszło listem zwykłym. Co zrobić, jeśli nie zgadzamy się z treścią decyzji?

Poruszony  problem nie znajdzie odpowiedzi na gruncie prawa administracyjnego. Towarzystwo ubezpieczeniowe nie jest podmiotem stosującym prawo administracyjne. Zgodnie z art. 1 Kpa "Kodeks postępowania administracyjnego normuje postępowanie:

  1. przed organami administracji publicznej w należących do właściwości tych organów sprawach indywidualnych rozstrzyganych w drodze decyzji administracyjnych,
  2. przed innymi organami państwowymi oraz przed innymi podmiotami, gdy są one powołane z mocy prawa lub na podstawie porozumień do załatwiania spraw określonych w pkt 1,
  3. (1) w sprawach rozstrzygania sporów o właściwość między organami jednostek samorządu terytorialnego i organami administracji rządowej oraz między organami i podmiotami, o których mowa w pkt 2,
  4. w sprawach wydawania zaświadczeń."

W poruszonym  problemie zastosowanie będą miały przepisy Kodeksu cywilnego. W zaistniałej sytuacji należałoby wystąpić do towarzystwa ubezpieczeniowego (załączając kopie otrzymanego pisma) z zapytaniem czy jest to ich pismo i czy jest to ich oświadczenie woli w sprawie.
Powyższe pytania winny być zadane w kontekście art. Art. 60 Kc "z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, wola osoby dokonującej czynności prawnej może być wyrażona przez każde zachowanie się tej osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny, w tym również przez ujawnienie tej woli w postaci elektronicznej (oświadczenie woli).", w kontekście Art. 78 § 1. "do zachowania pisemnej formy czynności prawnej wystarcza złożenie własnoręcznego podpisu na dokumencie obejmującym treść oświadczenia woli..."

Opracował
Andrzej Kubica - doradca ds prawa administracyjnego