rozmiar czcionki: A | A | A

Na jakiej podstawie zakwalifikować pismo/prośbę o pomoc w załatwieniu sprawy skierowaną do Przewodniczącego RM, jako skargę?

15.12.2011 07:45

W piśmie użyto sformułowań: „prośba w załatwieniu sprawy”, „zostałam nieuprzejmie obsłużona przez urzędnika”. Czy odesłać to pismo zgodnie właściwościami do burmistrza i traktować jako skargę na pracownika?

Zagadnienie to reguluje dział VIII kpa w art. 221 do 247.  „Nieuprzejme obsłużenie” może być skargą w rozumieniu art. 227. Zgodnie z art. 232 § 2 skargę na pracownika można przekazać przełożonemu służbowemu z obowiązkiem zawiadomienia organu właściwego do rozpatrzenia skargi o sposobie jej załatwienia. O przekazaniu skargi zawiadamia się również skarżącego. Co do określenia „prośba w załatwieniu sprawy” – trudno zakwalifikować to jako wniosek. W  myśl art. 241 przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności. Myślę, że na podstawie art. 64 § 2, który stanowi, że  jeżeli podanie nie czyni zadość innym wymaganiom ustalonym w przepisach prawa, należy wezwać wnoszącego do usunięcia braków w terminie siedmiu dni z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie podania bez rozpoznania (pytanie nie precyzuje czy z pisma wynika, iż prowadzone jest jakieś postępowanie, czy piszący chce załatwić jakąś sprawę ale nie wie jak i gdzie a „został nieuprzejmie załatwiony przez urzędnika”.

Opracował:
Andrzej Kubica – doradca ds. prawa administracyjnego