rozmiar czcionki: A | A | A

Jak poprawnie wybrnąć z sytuacji, w której postępowanie administracyjno-podatkowe przeprowadzono w terminie 2 miesięcy…

22.03.2012 15:18

Należy stwierdzić, że zgodnie z art. 139 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku ordynacja podatkowa (Dz.U tekst jednolity z 2005 roku nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania dowodowego powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.

Skoro w założeniu jest, że jest to sprawa skomplikowana to nie wymaga się dodatkowego informowania o tym strony. Art. 140 §1 o.p. stanowi, że o każdym przypadku niezałatwienia sprawy we właściwym terminie organ podatkowy obowiązany jest zawiadomić stronę, podając przyczyny niedotrzymania terminu i wskazując nowy termin załatwienia sprawy.  A zatem niezałatwienie sprawy we właściwym terminie (miesiąca lub dwóch miesięcy przy sprawach szczególnie skomplikowanych) wymaga zawiadomienia strony. Pamiętając o treści art. 141 o.p. należy stwierdzić, że określenie przez ustawodawcę w art. 139 o.p. terminów załatwienia sprawy ma na celu dyscyplinowanie organów podatkowych do sprawnego działania. Jednakże przekroczenie tych terminów, jak i terminów dodatkowo wyznaczonych, nie uniemożliwia wydania decyzji ani nie powoduje wadliwości wydanej w końcu decyzji.

Opracował:
Andrzej Kubica  -  doradca w zakresie prawa administracyjnego