rozmiar czcionki: A | A | A

Dotyczy sprzedaży nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków.

01.02.2012 13:25

Gmina przedmiotową nieruchomość przeznaczyłaby do sprzedaży w formie rokowań obniżając cenę nieruchomości do 40%. Ponadto gmina posiada uchwałę Rady Gminy o zastosowaniu do ceny sprzedaży bonifikatę z tytułu wpisania nieruchomości do rejestru zabytków w wysokości 30%.

Należy odpowiedzieć, że nie ma określonych zasad co do „nakładkowego” stosowania bonifikat (obniżenie ceny przy sprzedaży w trybie rokowań i bonifikaty z tytułu wpisania do rejestru zabytków)) przy sprzedaży nieruchomości. Zgodnie z art. 39 ust.2 ustawy z 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami  (tekst jednolity Dz.U. z 2010 roku nr 102, poz. 651 ze zmianą) „Jeżeli drugi przetarg zakończył się wynikiem negatywnym, właściwy organ albo minister właściwy do spraw Skarbu Państwa w odniesieniu do nieruchomości, o których mowa w art. 57 ust. 1, oraz do nieruchomości ujętych w ewidencji, o której mowa w art. 60a ust. 2 pkt 1, w okresie nie krótszym niż 30 dni, ale nie dłuższym niż 6 miesięcy, licząc od dnia jego zamknięcia, może zbyć nieruchomość w drodze rokowań albo organizować kolejne przetargi. Przy ustalaniu warunków kolejnych przetargów stosuje się zasady obowiązujące przy organizowaniu drugiego przetargu.”  Jeżeli zatem nie upłynęło jeszcze 6 miesięcy od ostatniego drugiego przetargu, to organ może zbyć ta nieruchomość w drodze rokowań albo organizować kolejne przetargi w myśl zasad obowiązujących przy drugim przetargu. Zgodnie z art. 68 ust. 3 u.g.n. „ustaloną, zgodnie z art. 67, cenę nieruchomości lub jej części wpisanej do rejestru zabytków obniża się o 50 %. Właściwy organ może, za zgodą odpowiednio wojewody albo rady lub sejmiku, podwyższyć lub obniżyć tę bonifikatę”. Przepis ten ma charakter bezwzględnie obowiązujący i wprowadza kategoryczny, niezależny od woli zbywcy obowiązek zmniejszenia ceny sprzedaży obiektów wpisanych do rejestru zbytków (patrz wyrok NSA W-wa z dnia 14.10.2010 nr I OSK 1718/09 Lex nr 745145). Zatem bonifikatę tą należy udzielić obligatoryjnie.  Skoro zatem dojdzie do zbycia nieruchomości w drodze rokowań za cenę stanowiącą 40 % ustalonej ceny nieruchomości to należy jeszcze uwzględnić, w opisanym w pytaniu przypadku 30 % bonifikaty. Zatem faktycznie nieruchomość zostanie zbyta za 10% ustalonej, w trybie art. 67, ceny nieruchomości. I tu rodzi się pytanie pozaprawne (z administracyjnego punktu widzenia) o gospodarność, czy nie będziemy mieli do czynienia z niegospodarnością?

Opracował:
Andrzej Kubica  -  doradca w zakresie prawa administracyjnego