rozmiar czcionki: A | A | A

Czy należy informować strony pismem odrębnym (przed wydaniem decyzji) o możliwości zapoznania się z aktami sprawy i możliwości wypowiedzenia się w terminie 7 dni od daty otrzymania pisma?

29.03.2012 12:59

Zgodnie z art. 10 k.p.a. organy administracji publicznej obowiązane są zapewnić stronom czynny udział w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem decyzji umożliwić im wypowiedzenie się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań (§1).

Organy administracji publicznej mogą odstąpić od zasady określonej w § 1 tylko w przypadkach, gdy załatwienie sprawy nie cierpi zwłoki ze względu na niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia ludzkiego albo ze względu na grożącą niepowetowaną szkodę materialną (§2). Organ administracji publicznej obowiązany jest utrwalić w aktach sprawy, w drodze adnotacji, przyczyny odstąpienia od zasady określonej w § 1 (§3). Zgodnie z art. 10 k.p.a.,  organ administracji publicznej winien  przed wydaniem decyzji umożliwić stronom wypowiedzenie się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań. Wyjątek stanowi  § 2 tego przepisu, który stanowi, że organy administracji publicznej mogą odstąpić od zasady określonej w § 1 tylko w przypadkach, gdy załatwienie sprawy nie cierpi zwłoki ze względu na niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia ludzkiego albo ze względu na grożącą niepowetowaną szkodę materialną. Należy  również pamiętać o  art. 81, który stanowi, że  okoliczność faktyczna może być uznana za udowodnioną, jeżeli strona miała możność wypowiedzenia się co do przeprowadzonych dowodów, chyba że zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 10 § 2. Co do formy poinformowania o tym strony, to zgodnie z art. 12 §1 organy administracji publicznej powinny działać w sprawie wnikliwie i szybko, posługując się możliwie najprostszymi środkami prowadzącymi do jej załatwienia. Mając jednak na względzie ogólną zasadę pisemności (art. 14 § 1 k.p.a.)  dla organu administracyjnego wypływa  obowiązek dokonania tej czynności w formie pisemnej. Może to mieć również znaczenie dla celów dowodowych, gdyż niewykonanie dyspozycji art. 10 k.p.a. może być podstawą uchylenia decyzji przez organ drugiej instancji.

Opracował:
Andrzej Kubica – doradca ds. prawa administracyjnego