rozmiar czcionki: A | A | A

Czy jeżeli np. uchwała organu administracji samorządowej nie jest aktem prawa miejscowego i nie jest publikowana w wojewódzkim dzienniku urzędowym, to czy musi spełniać wymogi techniki prawodawczej?

11.04.2012 11:17

I jakie są skutki jeśli praktyka przyjęta w danym urzędzie dla tworzenie wspomnianych powyżej uchwał jest sprzeczna z zasadami techniki prawodawczej?

Należy stwierdzić, że zgodnie z § 143 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 roku w sprawie „Zasad techniki prawodawczej”  zasady wyrażone w dziale VI, z wyjątkiem § 141, w dziale V, z wyjątkiem § 132, w dziale II oraz w dziale I rozdziały 2-7, a do przepisów porządkowych - również w dziale I rozdział 9 tego aktu, mają  odpowiednie zastosowanie do aktów prawa miejscowego stanowionego przez organy samorządu terytorialnego. Ponieważ w żadnym akcie prawnym nie znajdziemy sformułowanej legalnej definicji aktu prawa miejscowego a Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej w art. 87 ust. 2 stanowi, że  akty prawa miejscowego są źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej na obszarze działania organów, które je ustanowiły, dlatego posłużę się wyrokiem WSA w Białymstoku z dnia 20 września 2011 roku II SA/Bk 522/11, Lex nr 964437, który stwierdza, że charakter aktów prawa miejscowego „mają akty normatywne zawierające normy postępowania o charakterze generalnym i abstrakcyjnym. Normatywny charakter aktu oznacza, że zawiera on wypowiedzi wyznaczające adresatom pewien sposób zachowania się, przybierający postać nakazu, zakazu lub uprawnienia. Charakter generalny oznacza natomiast, że normy zawarte w akcie definiują adresata poprzez wskazanie cech, a nie poprzez ich wymienienie z nazwy. Abstrakcyjność normy wyraża się w tym, że nakazywane, zakazywane lub dozwolone zachowanie ma mieć miejsce w pewnych, z reguły powtarzalnych okolicznościach, nie zaś w jednej konkretnej sytuacji. Akty muszą więc dotyczyć zachowań powtarzalnych, nie mogą zaś konsumować się przez jednorazowe zastosowanie. Akty prawa miejscowego skierowane są do podmiotów (adresatów) pozostających poza strukturą administracji. Jako źródła prawa powszechnie obowiązującego mogą one regulować postępowanie wszystkich kategorii adresatów (obywateli, organów, organizacji publicznych i prywatnych, przedsiębiorców). Akty prawa miejscowego są prawem dla wszystkich, którzy znajdą się w przewidzianej przez nie sytuacji. W praktyce oznacza to, że adresatami aktów prawa miejscowego są osoby będące mieszkańcami danej jednostki samorządu terytorialnego bądź tylko przebywające na terenie jej działania”. Zatem jeśli mamy do czynienia z takim aktem prawnym to do jego tworzenia musimy zastosować „Zasady techniki prawodawczej”. Przy innego rodzaju aktach stanowionych przez samorządy nie musimy zatem stosować powyższych zasad i z takim zarzutem nie spotkamy się zen strony organu nadzoru. Pamiętać jednak należy, że wszystkie uchwały rady gminy, powiatu czy sejmiku podlegają nadzorowi wojewody co do zgodności z prawem w ogóle (nie tylko co do zgodności z „Zasadami techniki prawodawczej”.

Opracował:
Andrzej Kubica – doradca ds. prawa administracyjnego