rozmiar czcionki: A | A | A

Wspólna konsumpcja: nowe możliwości dla konsumentów i przedsiębiorstw na rynku unijnym

04.02.2014 13:12

Wspólne korzystanie z samochodu, wymienianie się książkami, wynajem pokoi bądź społeczności cyfrowe do nauki języków – wiele rodzajów wspólnej konsumpcji zyskuje coraz większą popularność, stanowiąc w czasach kryzysu doskonałą alternatywę dla tradycyjnych rynków.

21 stycznia br. Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny (EKES) przyjął nową opinię w sprawie wspólnej lub uczestniczącej konsumpcji i wezwał do dalszych działań na poziomie Unii Europejskiej. Wspólna konsumpcja to rodzaj gospodarczego porozumienia, którego uczestnicy dzielą się dostępem do towarów i usług zamiast posiadać je na wyłączną własność.


Mając na uwadze złożoność i skalę wyłaniającej się wspólnej konsumpcji, EKES zwraca uwagę na kilka kwestii:

- uregulowanie praktyki w ramach tych form konsumpcji, tak aby ustalić prawa i obowiązki wszystkich zainteresowanych stron;
- określenie potencjalnych przeszkód w tych działaniach;
- ustanowienie bazy danych w celu gromadzenia doświadczeń.


Konsumenci nabywają narzędzia i urządzenia, których potem używają zbyt rzadko, by zakup taki miał sens z punktu widzenia zapłaconej ceny. Wspólna konsumpcja stanowi alternatywę wobec skutków niepohamowanej konsumpcji z ubiegłego wieku i spowodowanych przez nią ogromnych nierówności prowadzących do nienaturalnego współistnienia głodu i otyłości bądź marnotrawstwa i niepewności zatrudnienia. Wśród jej pozytywnych skutków można wymienić:

- mniejsze zużycie zasobów i niższe emisje CO2 oraz większy popyt na dobrej jakości produkty, jeśli mają one zostać pożyczone, wynajęte lub naprawione;
- ekoprojektowanie służące różnym użytkownikom;
- trwałość i wielokrotna personalizacja kompatybilnych produktów;
- interakcje społeczne, rozwój wspólnoty i budowanie zaufania między ludźmi;
- dostęp osób o niższych dochodach do wysokiej jakości produktów.


Przestawienie się na bardziej racjonalną konsumpcję pozwala również rozwiązać problem zniekształceń w funkcjonowaniu rynku, np. celowego skracania cyklu życia produktów. Wielu projektantów uwzględniających wspólną konsumpcję dąży do uzyskania trwałych produktów, które mogą być używane przez wiele osób lub przez końcowych konsumentów czy użytkowników przez cały okres ich przydatności, co sprawia, że stają się oni również ważnymi sprzymierzeńcami w walce z odpadami.


Źródło: Serwis prasowy Komisji Europejskiej