rozmiar czcionki: A | A | A

Lepsza ochrona turystów korzystających ze zorganizowanych wyjazdów wakacyjnych

13.03.2014 10:42

Turyści sami organizujący sobie wakacje, korzystając z ofert dostępnych np.: w internecie, potrzebują dodatkowej ochrony, ponieważ nie jest ona tak kompleksowa jak w przypadku osób korzystających z biur podróży. Projekt przepisów przyjęty w środę zakłada, pomoc turystom w przypadku bankructwa linii lotniczych lub operatora, ochronę przed konsekwencjami drastycznych wzrostów cen lub zmian w rozkładzie lotów oraz jasnego określenia ich praw w sytuacji wystąpienia nieprzewidzianych okoliczności.

Obecnie obowiązujące w UE przepisy, dotyczące wyjazdów zorganizowanych, sięgają 1990 r. Od tego czasu rozwój tanich linii lotniczych oraz sprzedaży internetowej sprawił, że zmienił się sposób, w jaki turyści kupują wakacje. Obowiązujące przepisy nie dotyczą wielu usług kupowanych przez internet, co sprawia, że turyści ryzykują trafienie do prawnej szarej strefy, co może okazać się dla nich bardzo kosztowne.

Uaktualniona dyrektywa rozszerza definicję wyjazdów zorganizowanych tak, aby mieściły się w niej takie usługi jak loty, rezerwacja hotelu, wynajęcie samochodu. Ma to zapewnić ochronę podróżującemu w razie kłopotów. Parlamentarzyści naciskają także na wprowadzenie zapisu, który będzie nakazywał informować podróżujących o braku pełnej ochrony w sytuacji, jeśli zakupione przez nich usługi nie składają się na wyjazd zorganizowany.

"Dzięki nowej definicji jasne jest, czym jest wyjazd zorganizowany. Podróżujący muszą być dobrze poinformowani o przysługujących im prawach i ochronie. Uaktualniona dyrektywa zapewnia wyższy poziom ochrony praw konsumentów", powiedział poseł sprawozdawca Hans-Peter Mayer (EPP, DE).

Projekt przepisów, zaakceptowany 610 głosami za, z 58 głosami przeciw, przy 13 wstrzymujących się od głosu, powinien gwarantować, że:

-  Podróżujący zostają sprowadzeni do kraju w sytuacji, jeśli organizator ich wyjazdu bankrutuje, podczas gdy oni są na wakacjach. W miarę możliwości powinno zostać im umożliwione kontynuowanie pobytu;

-  Ceny mogą zostać podniesione po dokonaniu sprzedaży tylko w wypadku nadzwyczajnych okoliczności, np. wzrostu cen paliwa lub podatków. Jeśli cena rośnie o ponad 8% (Komisja proponowała 10%) podróżujący powinien mieć szansę zmiany celu podróży lub rezygnacji i odzyskania pieniędzy;

-  Organizatorzy nie powinni znacząco zmieniać godzin wyjazdu, czyli o więcej niż 3 godziny, po tym, jak wycieczka jest już sprzedana;

-  W przypadku nieprzewidywalnych i niemożliwych do uniknięcia okoliczności, takich jak kataklizm naturalny lub atak terrorystyczny, które uniemożliwiają zrealizowanie powrotu na czas, organizator jest zobowiązany zapewnić turystom pobyt w podobnym standardzie, jaki zakupili lub, jest zobowiązany wypłacić równowartość kosztu pięciodniowego pobytu - do 125 euro za dobę (Komisja proponowała wypłatę za 3 noce do 100 euro za dobę).  

Więcej informacji na stronie internetowej Parlamentu Europejskiego.

Kolejne kroki - głosowanie w środę zamyka pierwsze czytanie i daje Parlamentowi możliwość negocjowania z krajami członkowskimi nad finalnym kształtem dyrektywy. Oczekuje się, że rozmowy z krajami członkowskimi rozpoczną się w maju po wyborach



Źródło: Parlament Europejski - Komunikat prasowy/Swobodny przepływ usług