rozmiar czcionki: A | A | A

O planach związanych z partnerstwem publiczno-prywatnym

21.10.2011 13:14

W ubiegły piątek, 14 października, minął termin składania ofert w przetargu na przebudowę i bieżące utrzymanie 12-kilometrowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 342 między Wrocławiem a Obornikami Śląskimi realizowanej w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Dziś o dalszych planach związanych z wdrożeniem pilotażowego programu mówili marszałek Rafał Jurkowlaniec i dyrektor Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei Roman Głowaczewski. Briefing prasowy odbył się w siedzibie urzędu marszałkowskiego.

Do II etapu przetargu zaproszonych zostało 12 firm. Ostatecznie swoje oferty złożyło sześć z nich. Kwoty zaproponowane przez oferentów zamykają się w przedziale od ponad od 46 do ponad 115 mln zł na 12 lat, które będą objęte kontraktem. Firmy zaproponowały następujące kwoty:

1. Bickhardt Bau Polska Sp. z 0.0. – 115,12 mln zł
2. Konsorcjum z liderem: GRAWIL – 78,73 mln
3. Konsorcjum z liderem: POL-DRÓG Dolny Śląsk S.A.  – 46,94 mln zł
4. Konsorcjum z liderem: Berger Bau Polska Sp. z 0.0. – 62,97 mln zł
5. Przedsiębiorstwo Robót Drogowych i Mostowvch S.A. – 85,19 mln zł
6. Strabag-Projekt Sp. z o.o. – 62,74 mln zł

Najniższa oferta wynosi 47 mln z czego na przebudowę 39,95 mln i 6,99 mln zł na utrzymanie. Najwyższa oferta wyniosła 115,12 mln zł, z czego na przebudowę 95,94 mln, a na utrzymanie 19,18 mln zł. W przeliczeniu na jeden kilometr oferty te wyglądają następująco - oferta najniższa zakłada, że przebudowa jednego kilometra będzie kosztować 3,3 mln zł, a utrzymanie 50 tyś. zł. Z kolei, w przypadku najwyższej oferty jest to odpowiednio: 7,99 mln zł za przebudowę i 138 tyś. zł. za utrzymanie jednego kilometra.

Złożone oferty przewyższają możliwości finansowe samorządu województwa. Zarząd Dolnego Śląska na realizację przedsięwzięcia  przeznaczył 11,92 mln zł, z czego na przebudowę 9,73 mln, a na utrzymanie 2,19 mln zł. Określając wysokość wydatków na tym poziomie, zarząd opierał się na średnich kosztach, jakie ponosił na remonty dróg w ostatnich latach, a było to około 800 tys. zł za kilometr.  
Z kolei przy określeniu wydatków na utrzymanie drogi, pomocne było porozumienie zawarte pomiędzy powiatem trzebnickim, a województwem dolnośląskim, które zakłada, że roczne utrzymanie drogi kosztuje 13,27 tys. zł.

Zapisy umowy określają , że w trakcie trwania umowy, zarząd województwa nie planuje zwiększenia wynagrodzenia za przebudowę w przypadku stwierdzenia nieprzewidzianych okoliczności. Zgodnie z założeniami zarządu prywatna firma musiałaby przejąć pełną odpowiedzialność w przypadku remontu i utrzymania drogi. W związku z tym, firmy, by uniknąć kar za nieterminowe wykonanie umowy, znacznie przeszacowały wartość swoich ofert. Analiza cen wskazuje, że wykonawcy przyjęli technologię przebudowy, polegającą na rozebraniu całej konstrukcji drogi i wykonanie jej od nowa, bez wykorzystania istniejącej struktury jezdni.

Wsparciem zarządu województwa w realizacji projektu jest również Ministerstwo Rozwoju Regionalnego. Jego przedstawiciele zadeklarowali, że jeżeli pilotaż zostanie rozszerzony o kolejną pulę odcinków dróg regionalnych, to ministerstwo zleci wykonanie analiz, które umożliwią szybsze przygotowanie inwestycji.