Czy jest jakaś zasada, reguła lub obowiązujący wzorzec sporządzania uzasadnienia do aktu prawa miejscowego?
13.04.2012 10:04
Na tak postawione pytanie należy odpowiedzieć, że nie ma takich zasad ani reguł. Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 roku w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (Dz. U. nr 100, poz. 908) zawiera w §12 sformułowanie „zasady sporządzania uzasadnienia projektu ustawy określają odrębne przepisy”.
Nie precyzuje jednak jakie przepisy. Zgodnie z § 143, tego rozporządzenie, do aktów prawa miejscowego stosuje się między innymi przepisy działu I rozdziały od 2 – 7, a cytowany §12 znajduje się w rozdziale 1. Jedynie Regulamin sejmu w art. 34 ust. 2 stanowi, że „do projektu ustawy dołącza się uzasadnienie, które powinno:
- wyjaśniać potrzebę i cel wydania ustawy,
- przedstawiać rzeczywisty stan w dziedzinie, która ma być unormowana,
- wykazywać różnicę pomiędzy dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym,
- przedstawiać przewidywane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne,
- wskazywać źródła finansowania, jeżeli projekt ustawy pociąga za sobą obciążenie budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego,
- przedstawiać założenia projektów podstawowych aktów wykonawczych,
- zawierać oświadczenie o zgodności projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej albo oświadczenie, że przedmiot projektowanej regulacji nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.”
Jak podaje Grzegorz Wierczyński w Komentarzu do §12 rozporządzenia w sprawie „Zasad techniki prawodawczej”, Oficyna, stan prawny 15.11.2009, „Niezależnie od wymagań określonych w przytoczonych wyżej przepisach uzasadnienie powinno być jasne i wyczerpujące. Warto je podzielić na część ogólną i szczegółową. W części ogólnej zwięźle omawia się stan faktyczny i prawny w dziedzinie, która ma być objęta regulacją, a następnie wyjaśnia się cel i założenia nowego aktu prawnego. W tej części powinny się znaleźć informacje o wszystkich elementach wymienionych w § 1 ZTP. W szczególności warto zamieścić w uzasadnieniu informacje o tym, jakie były rozważane alternatywne rozwiązania prawne i inne niż prawne środki oddziaływania umożliwiające osiągnięcie zamierzonych celów i dlaczego z nich zrezygnowano. Pozwoli to uniknąć ponownego rozważania tych rozwiązań w przyszłości. W części szczegółowej omawia się poszczególne przepisy projektowanego aktu. W uzasadnieniu nie trzeba powtarzać treści projektowanych przepisów, należy natomiast wyjaśnić, dlaczego zostały użyte takie, a nie inne konstrukcje, wyrażenia itp.”
Zatem zapis art. 34 ust.2 Regulaminu sejmu może ale nie musi być wzorcem sporządzania uzasadnienia do aktu prawa miejscowego.
Opracował:
Andrzej Kubica – doradca ds. prawa administracyjnego