Jak chronić się przed wyłudzeniami kredytowymi w dobie pandemii
23.04.2020 08:16
Ogromne natężenie informacji związanej z koronawirusem, a także praca zdalna, czas wolny czy zakupy przeniosły nas do Internetu. W przestrzeni online podejmujemy liczne działania, komunikujemy się, surfujemy więcej niż do tej pory.
W ramach współpracy Wydziału Bezpieczeństwa UMWD z Warszawskim Instytutem Bankowości, zachęcamy do zapoznania się z artykułem dot. bezpieczeństwa w sieci - "Jak chronić się przed wyłudzeniami kredytowymi w dobie pandemii".
Internetowi oszuści nie śpią, nawet w tak przykrym i trudnym czasie rozprzestrzeniającej się pandemii wirusa. Już czytamy w mediach, że złodzieje znaleźli sposoby, jak wykorzystać ludzką łatwowierność, brak spostrzegawczości, podstawiając fałszywe stron internetowe lub podszywając się pod instytucje zaufania publicznego takie jak banki, urzędy państwowe, centralne oraz lokalne, próbując w ten sposób wyłudzić nasze hasła do kont.
Więcej przykładów można znaleźć na: https://www.zbp.pl/dla-klientow/bezpieczne-bankowanie/Aktualnosci
Skąd przestępcy mogą wziąć nasze prawdziwe dane
Możliwości jest niezwykle dużo, a wszystko po to by z wykorzystaniem skradzionych danych zaciągnąć kredyt na nasze konto. Najczęściej przestępcy wykradają hasła do poczty elektronicznej. Przekonują ofiarę np. do tego, że hasło do usługi trzeba zresetować, podsuwają sfałszowaną stronę internetową, a tak naprawdę przejmują kontrolę nad naszymi danymi.
Różne są metody działania złodziei danych osobowych, np. smsy, skłaniające do podania danych, pod pretekstem otrzymania pomocy czy ratowania naszych oszczędności, fałszywy proces rekrutacyjny, zakupy, pozyskiwanie danych z dowodów osobistych. Nawet sami pomagamy złodziejom, choćby wyrzucając niezniszczone dokumenty, takie jak faktury, pisma z urzędów, wygasłe umowy itp. Nasz dowód, a przede wszystkim dane na nim zawarte, mogą stać się łupem przestępcy i zostać wykorzystane w celu wyłudzenia kredytu.
Przestępcy wykorzystują więcej sztuczek, by zdobyć nasze dane, ale można się przed tym uchronić.
Po co przestępcom nasze dane
Zjawisko kradzieży tożsamości jest nieustannie przedmiotem uwagi złodziei, a skutki wyłudzenia kredytów lub umów abonamentowych na nasze dane mogą ciągnąć się za ofiarą miesiącami, a nawet latami, powodując nie tylko straty finansowe, ale również duży stres. Warto więc chronić się przed wyłudzeniem!
Zdrowy rozsądek + Alert SMS = antidotum na złodziei
Warto samemu przejąć kontrolę nad bezpieczeństwem swoich pieniędzy. Bez potrzeby wychodzenia z domu można zarejestrować się na bik.pl i aktywować Alerty SMS. Dzięki Alertowi dowiemy się o każdej próbie wyłudzenia kredytu, pożyczki, zakupu na raty w momencie, gdy oszust próbuje zaciągnąć te zobowiązania w naszym imieniu. Alert BIK to powiadomienie SMS o tym, że właśnie w tej chwili ktoś złożył wniosek o kredyt lub pożyczkę na nasze dane. Daje nam to szansę na natychmiastową reakcję.
Joanna Charlińska – ekspert BIK
Na czym polega Alert BIK?
Jest to automatyczne narzędzie, które zapewnia natychmiastowe powiadomienie o próbie wyłudzenia kredytu lub pożyczki z wykorzystaniem naszych danych. Po jednorazowej aktywacji działa przez 12 miesięcy. Dzięki informacji z Alertu można szybko zareagować i zapobiec wyłudzeniu kredytu lub pożyczki.
Jak Alert „wykrywa” złodziei?
Zaciągnięcie każdego zobowiązania, wymaga zweryfikowania naszej zdolności kredytowej. Dotyczy to nie tylko banków, ale i popularnych firm pożyczkowych. Sprawdzenia danych dokonuje się w BIK-u, który gromadzi wszelkie informacje o zaciąganych przez Polaków pożyczkach, kredytach i innych zobowiązaniach. Alert jest wysyłany w momencie, gdy bank lub firma pożyczkowa sprawdza w BIK zdolność kredytową osoby wnioskującej o kredyt. Jeśli więc nasze dane są wykorzystywane do wyłudzenia, to i tak bank w procesie kredytowym zweryfikuje je w BIK. Mając więc włączone Alerty BIK, dokładnie w momencie tego sprawdzenia, dowiemy się o próbie wyłudzenia.
Co widać w sms?
W Alercie podana jest nazwa instytucji, w której złożono wniosek o kredyt na dane konkretnej osoby oraz dokładna data. Znajdziemy tam również numer infolinii BIK - na wypadek, gdyby osobie, która podejrzewa wyłudzenie potrzebne było wsparcie w wyjaśnieniu sprawy. W przypadku, gdy osoba zgłaszająca stwierdza wyłudzenie, BIK pomaga przekazując taką informację do instytucji finansowej, w której doszło do wyłudzenia w celu podjęcia dalszych kroków nie udzielenia kredytu złodziejowi.
Prewencyjne działanie jest najlepszym rozwiązaniem we wszystkich sytuacjach, w których niepokoimy się o bezpieczeństwo naszych danych osobowych!
Biuro Informacji Kredytowej jest partnerem programu edukacyjnego Nowoczesne Zarządzanie Biznesem, w module „Zarządzanie ryzykiem finansowym w biznesie i życiu osobistym”.
Więcej: www.nzb.pl oraz www.facebook.com/NowoczesneZarzadzanieBiznesem