rozmiar czcionki: A | A | A

Szybciej z Jeleniej Góry do Wrocławia

30.10.2012 11:29 11:29

Już w 2014 roku pociągi pokonają trasę Jelenia Góra - Wrocław w czasie dwóch godzin! Kontynuację modernizacji linii kolejowej 274 zapowiedział wiceminister Transportu Andrzej Massel, który na zaproszenie wicemarszałka Jerzego Łużniaka przyjechał na Dolny Śląsk.

Podczas spotkania wiceministra Andrzeja Massela z parlamentarzystami i samorządowcami Regionu Jeleniogórskiego poruszono wiele tematów związanych z funkcjonowaniem kolei na Dolnym Śląsku. Wśród najważniejszych to postęp i dalsze plany modernizacyjne na linii kolejowej 274, biegnącej z Wrocławia, przez Wałbrzych i Jelenią Górę, do Zgorzelca. Dzięki nakładom idącym w setki milionów złotych udało się już znacząco skrócić czas przejazdu pociągu z Jeleniej Góry do Wrocławia – z 3,5 godziny do 2 godzin 20 minut w przyszłorocznym rozkładzie. Kolejne prace pozwolą na dalsze skrócenie czasu jazdy do 2 godzin już w 2014 roku. Po modernizacji linii kolejowej z Wrocławia do Warszawy na odcinku Opole – Częstochowa – Koniecpol - Centralna Magistrala Kolejowa możliwe będzie pokonanie trasy z Jeleniej Góry do Warszawy w czasie 5,5 - 6 godzin.


Kolejnymi tematami poruszonymi na spotkaniu były możliwości modernizacji linii 279 z Lubania Śląskiego do Węglińca, które to połączenie pozwoliłoby na wygodne skomunikowanie Jeleniej Góry z linią kolejową E30, czyli z międzynarodowym korytarzem transportowym. Przedstawiciele PKP PLK potwierdzili, że prowadzone są prace remontowe, które w przyszłym roku pozwolą pojechać pociągom na tej trasie z prędkością 60 km/h, a dalsze prace pozwoliłyby na zwiększenie prędkości do 80 km/h. To połączenie jest niezwykle ważne dla Regionu Jeleniogórskiego, bo umożliwiłoby połączenie Kotliny np. z Berlinem, co znacznie zwiększyłoby ruch turystyczny na tym obszarze.


Ostatnim tematem poruszonym były losy kolei aglomeracyjnych w Jeleniej Górze
i Wałbrzychu. Ideą władz Jeleniej Góry i Wałbrzycha jest zbudowanie systemu komunikacyjnego spajającego miasta z okolicznymi gminami. Projekty te wymagają budowy dodatkowo nowych przystanków kolejowych – w Jeleniej Górze przy ul. Kubsza, a w Wałbrzychu przystanku Śródmieście, który zastąpiłby przystanek Wałbrzych Fabryczną. Minister potwierdził, że te projekty mają akceptację ministerstwa.