rozmiar czcionki: A | A | A

Program na rzecz konsumentów 2014-2020

Program na rzecz konsumentów 2014-2020 z budżetem 188,8 mln EUR będzie wspierać europejską politykę ochrony praw konsumenta w nadchodzących latach. Ma na celu pomoc obywatelom w pełnym korzystaniu z praw, jakie im przysługują jako konsumentom oraz w aktywnym uczestnictwie we wspólnym rynku, tym samym wspierając rozwój, innowacje i realizację celów strategii Europa 2020.

Zbudowany na bazie poprzedniego programu (2007-2013), Program na rzecz konsumentów 2014-2020 będzie się koncentrował na czterech kluczowych obszarach działania:
1) Bezpieczeństwo. Niezbędna jest większa koordynacja działań pomiędzy poszczególnymi krajowymi organami odpowiedzialnymi za ochronę praw konsumentów, oraz przeciwdziałanie różnym rodzajom ryzyka, wynikającym z globalizacji łańcucha produkcji. Istnieje coraz większe zapotrzebowanie na bezpieczne usługi, również w kontekście starzenia się społeczeństw;
2) Informowanie i edukowanie konsumentów. Konsumenci muszą mieć dostęp do porównywalnych, wiarygodnych i łatwych w użyciu informacji, dotyczy to zwłaszcza transakcji transgranicznych. Należy również zająć się problemem niskiego poziomu wiedzy nt. głównych praw konsumentów wśród samych konsumentów, ale też wśród sprzedawców detalicznych. Potrzebne są wiarygodne dane o tym, na ile rynek służy konsumentom. Niezbędne jest także zwiększenie skuteczności i wydajności organizacji konsumenckich, zwłaszcza w niektórych państwach członkowskich, a także poprawa jakości stosowanych obecnie narzędzi edukacyjnych i informacyjnych;
3) Prawa konsumentów i skuteczne rekompensaty. Niezbędne jest poszerzenie praw konsumentów, zwłaszcza w sytuacjach transgranicznych; ponadto należy się zająć problemami, na jakie narażeni są konsumenci domagający się rekompensaty, zwłaszcza w przypadku transakcji transgranicznych, tak by konsumenci mieli pewność, że ich prawa są w całej Unii Europejskiej chronione równie skutecznie jak w ich własnym kraju;
4) Zwiększenie transgranicznych możliwości egzekwowania praw. Niezbędne jest zwiększenie wśród konsumentów świadomości istnienia Europejskich Centrów Konsumenckich i jednoczesna poprawa funkcjonowania tej sieci. Poprawie musi także ulec skuteczność działania sieci i krajowych organów odpowiedzialnych za egzekwowanie praw konsumentów.

Wydatki konsumpcyjne stanowią obecnie 56% PKB Unii Europejskiej. Każda spośród 500 milionów osób w Europie jest konsumentem. Im bardziej świadome będą decyzje podejmowane przez konsumentów, tym bardziej mogą one przyczynić się do wzmocnienia jednolitego rynku i przyspieszenia wzrostu. Kryzys gospodarczy zrodził nowe potrzeby i nowe wzorce kupowania, poczynając od e-handlu po usługi cyfrowe. Poziom świadomości konsumentów musi dotrzymywać kroku zmianom sytuacji na rynku, takim jak liberalizacja (np. w sektorach takich jak energetyka czy telekomunikacja).

Trzeba również sprostać nowym wyzwaniom społecznym, jakie stawia przed nami poziom skomplikowania decyzji podejmowanych przez konsumentów, potrzeba stworzenia bardziej zrównoważonych wzorców konsumpcji, pojawienie się nowych możliwości i nowych zagrożeń wskutek digitalizacji, a także rosnące obszary wykluczenia społecznego, istnienie konsumentów szczególnie narażonych na nadużycia, i starzenie się społeczeństw.

Finansowanie ramach programu jest dostępne dla podmiotów państwowych, instytucji publicznych i krajowych oraz dla sieci Europejskich Centrów Konsumenckich, a także organizacji konsumenckich na szczeblu unijnym i krajowym. W ostatecznym rozrachunku program przyniesie korzyści konsumentom w Unii Europejskiej, którzy zyskają dostęp do lepiej funkcjonujących organizacji konsumenckich, poradnictwa Europejskich Centrów Konsumenckich oraz lepszych możliwości egzekwowania swoich praw za pośrednictwem odpowiednich organów, które nie zaistniałyby bez programu ze względu na ograniczone zasoby.

Zaproszenia do składania wniosków publikowane są na stronie Komisji Europejskiej: http://ec.europa.eu/eahc/consumers/consumer-calls_en.html

Program na rzecz konsumentów jest w pełni zgodny z celami strategii Europa 2020:
- w obszarze agendy cyfrowej poprawi położenie konsumentów;
- w obszarze zrównoważonego rozwoju spowoduje przejście do bardziej zrównoważonych wzorców konsumpcji;
- w obszarze włączenia społecznego – bierze pod uwagę istnienie konsumentów szczególnie narażonych oraz starzenie się społeczeństw;
- w obszarze inteligentnych regulacji – przewiduje monitorowanie rynku konsumenckiego, dzięki któremu możliwe będzie projektowanie inteligentnych i ukierunkowanych rozwiązań prawnych.

Krajowy punkt kontaktowy:
Z Europejskim Centrum Konsumenckim w Polsce można kontaktować się za pomocą dostępnego na stronie internetowej formularza skargi, drogą telefoniczną (+48 22 55 60 118, dyżury prawników od pn. do pt w godz.: 10-14), drogą mailową - info@konsument.gov.pl lub osobiście odwiedzając siedzibę centrum w Warszawie przy Placu Powstańców Warszawy 1.

Strona internetowa programu:
http://ec.europa.eu/eahc/consumers/index.html