rozmiar czcionki: A | A | A

Dofinansowanie budowy mostu w Oławie

30.08.2021 14:50

Waldemar Buda - Sekretarz Stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej, Tymoteusz Myrda - Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego oraz wicewojewoda Jarosław Kresa i dolnośląscy samorządowcy spotkali się dziś w Oławie w sprawie dofinansowania z budżetu państwa budowy mostu w Oławie. Obiekt ułatwi przekroczenie dwóch rzek – Odry i Oławy oraz połączy cztery lokalne drogi, w tym dwie wojewódzkie – nr 396 i 455.

- Inwestycja w Oławie to przykład dobrej współpracy rządu z samorządami, która przyczyni się do rozwoju lokalnej przedsiębiorczości i będzie magnesem na inwestorów – mówił w Oławie Waldemar Buda, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.


W realizacji zadania partycypują także lokalne samorządy: powiat oławski, miasto Oława, gmina wiejska Oława, gmina Domaniów i gmina Jelcz-Laskowice, które łącznie dofinansują inwestycję kwotą ok. 740 tys. zł. Szacowany koszt opracowania dokumentacji to 5,6 mln zł, a wnioskowana kwota dofinansowania z budżetu państwa to 4 mln 750 tys. zł.


– To bardzo potrzebna i wyczekiwana inwestycja. Dzięki przebudowie układu komunikacyjnego w Oławie znacznie poprawi się sytuacja na drogach w mieście. Przede wszystkim zmniejszy się ruch tranzytowy przechodzący obecnie przez centrum miasta. Ułatwiony zostanie też przejazd z Wrocławia, przez Oławę, do takich miejscowości jak Namysłów czy Wołczyn – tłumaczy Tymoteusz Myrda, członek zarządu Województwa Dolnośląskiego.


Budowa mostu w Oławie na rzekach Odra i Oława będzie połączeniem dróg lokalnych: wojewódzkich nr 396 i 455, powiatowej 1570D oraz gminnej przy ul. Malinowej. Długość projektowanego odcinka drogi wynosi 4,3 km. Będzie to droga dwukierunkowa, dwupasmowa, o szerokości pasa ruchu 3,5 m, wraz z poboczem. W jej ciągu powstanie pięć skrzyżowań typu rondo i ścieżka pieszo-rowerowa o szerokości 3,5 m.  W ciągu drogi znajdą się też 24 obiekty mostowe.


Inwestycja została podzielona na trzy etapy. Pierwszy obejmuje opracowanie koncepcji dla tej inwestycji. Drugi to wykonanie dokumentacji geolologiczno-inżynierskiej, prognozy ruchu, inwentaryzacji zieleni, oceny akustycznej, uzgodnień konserwatorskich, pozwolenia wodno-prawnego oraz dostosowanie przyjętej koncepcji do otrzymanych dokumentów. Trzeci dotyczy opracowania dokumentów zgodnych z wymaganiami przepisów środowiskowych i uzyskania Decyzji o Środowiskowych Uwarunkowaniach (DŚU). W ramach obecnie obowiązującej umowy z wykonawcą dokumentacji opracowany został już program funkcjonalno-użytkowy (PFU). Wybrana jest też koncepcja przebiegu wraz z typami obiektów mostowych do realizacji. Aktualnie trwa oczekiwanie na wydanie decyzji środowiskowej.


Dokończenie prac projektowych potrwa około 1,5 roku, natomiast prace budowlane potrwają około 2,5 roku od zawarcia umowy z wykonawcą.