rozmiar czcionki: A | A | A

Narzędzia do walki z rakiem, innowacyjne kaski czy rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji – dolnośląscy przedsiębiorcy podbijają USA!

06.11.2024 13:30 13:30

Dziesięciu dolnośląskich przedsiębiorców wzięło udział w targach TechCrunch w San Francisco, gdzie prezentowali swoje produkty. Misja gospodarcza odbyła się w ramach projektu „Going Global 4.0 – Internacjonalizacja Dolnośląskich Przedsiębiorstw”, który jest finansowany z funduszy unijnych oraz budżetu województwa dolnośląskiego.

Startup to dynamiczna, zazwyczaj młoda firma, która ma na celu wprowadzenie innowacyjnego produktu, usługi lub rozwiązania na rynek. Tych na Dolnym Śląsku nie brakuje. Teraz dolnośląscy przedsiębiorcy z branży kosmicznej, sportowo-odzieżowej czy medycznej mieli okazję zaprezentować swoje firmy na targach TechCrunch w San Francisco.


- W ramach projektu Going Global zaprezentuje się w sumie prawie 250 przedsiębiorców na największych branżowych targach na całym świecie. Wiele z tych firm już nawiązało kontakty z zagranicznymi partnerami. Jeśli uda się komuś przebić w USA, to będzie to spełnienie amerykańskiego snu – podsumowuje misję gospodarczą Wojciech Bochnak, Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego.


Dolnośląskie firmy przyjechały do USA z innowacyjnymi produktami i usługami. Jedna z nich – BangProof oferuje na przykład miękkie kaski do sportów wodnych, które są produkowane w formie modnych czapek czy kapeluszy. Dzięki materiałom, z których są zrobione posiadają unikalną zdolność do usztywniania się w momencie uderzenia, a następnie szybkiego powrotu do poprzedniego kształtu. Produkt jest certyfikowany przez niezależną instytucję i spełnia wymogi Unii Europejskiej jako kask do sportów wodnych.


- Nawiązaliśmy sporo nowych kontaktów w San Francisco z dużymi firmami, pokazaliśmy nasz produkt szerszej publice. Liczymy, że przełoży się to na ekspansję naszej firmy na rynek amerykański. Spotkałem się z ciekawą opinią jednego z odwiedzających targi, który stwierdził, że nasz produkt to była pierwsza rzecz, która przyciągnęła jego uwagę – podsumowuje udział w targach Michał Broniewicz z firmy BangProof. – Mieliśmy bardzo dobrze zlokalizowane stoisko na targach, które przykuwało uwagę i przyciągało odwiedzających – dodaje.


Inna firma opracowała platformę CancerCenter.AI, która ma pomóc przy diagnozie zmian nowotworowych. Polega to na tym, że na okular mikroskopu nakłada się kamerę, dzięki której można zbadać całe szkiełko. Plik od razu jest wysyłany na platformę, gdzie może to obejrzeć dowolny lekarz i pomóc w konsultacji, którą wspomaga sztuczna inteligencja. Rozwiązanie jest już testowane w kilku szpitalach i laboratoriach w Polsce.


Do San Francisco polecieli także przedstawiciele firm, które oferują większym firmom usługi takie jak: wsparcie doradcze, pomoc w optymalizacji procesów produkcyjnych czy pomoc w zwiększeniu zwrotów z inwestycji za pomocą sztucznej inteligencji. To m.in. firmy Vstorm, IT-Promeco czy Nutribox.


Na targach TechCrunch nie zabrakło także firmy Scanway która produkuje m.in. teleskopy do satelitów, instrumenty do obserwacji Ziemi oraz systemy kamer do zastosowań kosmicznych. Pojawił się również przedstawiciel firmy OGMA, która jest certyfikowanym centrum szkolenia bezzałogowych statków powietrznych (dronów) i oferuje swoim klientom pomoc w zakresie zastosowania technologii dronowych w przemyśle rolniczym, leśnym i inżynierii lądowych.


- Zainteresowanie naszą firmą było spore, mamy już kilka tematów i wątków, które będziemy kontynuować i rozwijać. Rynek amerykański jest spory do zagospodarowania, cały czas jest to największy i najbardziej rozwinięty sektor kosmiczny i przez to tez nie jest łatwo się tu przebić, ale chcemy próbować, dlatego liczymy na kolejne możliwości uczestnictwa w tego typu projektach – mówi Oskar Zdunek ze Scanway S.A.


Unikalne rozwiązania do ochrony prywatności oparte na sztucznej inteligencji prezentowały m.in. firmy Trasee i Surveily AI. Za to firma Soft Power zaprezentowała swoją platformę e-learningową służącą do praktycznej nauki programowania dla uczniów i nauczycieli.


- Trudno przebić się na rynku amerykańskim nie będąc tutaj na miejscu i nie zapoznając się z tutejszym rynkiem. To, co bym polecał polskim przedsiębiorcom, to przede wszystkim pokazanie się w San Francisco, szczególnie jak są targi czy konferencje branżowe. To zupełnie zmienia światopogląd i podejście do biznesu – doradza Michał Majerczak, polsko-amerykański przedsiębiorca, który mieszka w Stanach Zjednoczonych od 2002 roku.


Dolnośląscy przedsiębiorcy uczestniczyli w targach TechCrunch w San Francisco dzięki programowi „Going Global 4.0 – Internacjonalizacja Dolnośląskich Przedsiębiorstw”. Zakłada on organizację 28 zagranicznych misji gospodarczych. Projekt finansowany jest z budżetu województwa dolnośląskiego oraz Funduszy Europejskich dla Dolnego Śląska na lata 2021-2027.